Narzędzia
BLIK z rekordowymi wynikami kwartalnymi. Firma planuje ekspansję na Europę
Polski Standard Płatności (PSP), czyli popularny BLIK, zanotował w pierwszym półroczu 2023 r. rekordowe wyniki pod względem m.in. liczby zrealizowanych natychmiastowych przelewów. Firma planuje także ekspansję na kolejne rynki europejskie.
BLIK bije własne rekordy niemal pod każdym względem. Od kwietnia do czerwca 2023 roku użytkownicy aplikacji zrealizowali 426 mln transakcji o łącznej wartości 57,9 mld zł, czytamy w komunikacie prasowym firmy. W obu przypadkach oznacza to wzrosty odpowiednio o 46 i 49% w porównaniu z analogicznym okresem w ubiegłym roku.
Rosnącym zainteresowaniem użytkowników i użytkowniczek cieszyły się także płatności zbliżeniowe – w drugim kwartale 2023 r. skorzystano z nich 32,5 mln razy, dwukrotnie więcej niż w tym samym okresie 2022 r. Największym wzrostem popularności wśród usług firmy cieszyły się jednak przelewy na telefon – użytkownicy skorzystali z nich 100 mln razy.
– Sądzimy, że w perspektywie kolejnych kwartałów ta forma rozliczeń będzie w dalszym ciągu zyskiwać na popularności. Istotnym czynnikiem, który może się do tego dodatkowo przyczynić, jest sukcesywnie rozwijana opcja „Prośba o przelew na telefon BLIK” – przekonuje Monika Król, wiceprezeska Polskiego Standardu Płatności (PSP), operatora systemu płatności mobilnych BLIK.
Król zapowiedziała jednocześnie dalszy ciąg prac nad rozwojem formy płatności odroczonych – Buy Now Pay Later (BNPL), która znajduje się aktualnie w fazie testowej.
BLIK planuje europejską ekspansję
PSP nie zamierza jednak poprzestawać wyłącznie na polskim rynku. Doskonałe wyniki BLIK-a zachęciły kierownictwo do ekspansji na inne kraje europejskie. Firma otrzymała już zgodę od Narodowego Banku Słowacji na zatwierdzenie przejęcia spółki VIAMO, lokalnego dostawcy usług płatności P2P oraz płatności na rzecz przedsiębiorstw.
– Obecnie bardzo intensywnie pracujemy nad integracją BLIK-a z systemami VIAMO. Spodziewamy się, że pierwsze testowe transakcje będą miały miejsce w ostatnim kwartale tego roku – mówiła Monika Król na konferencji prasowej.
Jednocześnie PSP zamierza wprowadzić usługę BLIK także do Rumunii. Już pod koniec ubiegłego roku do życia została powołana spółka BLIK Romania, której zadaniem jest wprowadzenie i upowszechnienie systemu płatności na terenie tego kraju. PSP czeka obecnie na niezbędne zgody ze strony Narodowego Banku Rumunii.