ByteDance topową chińską firmą? Właściciel TikToka z rekordowymi zyskami w 2023 r.
ByteDance zdobywa coraz większą przewagę nad innymi technologicznymi gigantami z Chin, m.in. Alibabą i Tencentem. Prognozy wskazują na to, że właściciel TikToka ma szansę zamknąć rok 2023 z rekordowymi wynikami sprzedaży na poziomie 110 mld dolarów. W przypadku Tencentu jest to "tylko" 86 mld dolarów, a w kolejnych latach może być tylko gorzej. Tuż przed świętami firma z dnia na dzień straciła 43 mld dolarów ze swojej wyceny rynkowej po tym, jak chiński rząd ogłosił szereg kolejnych regulacji mających na celu ograniczenie czasu poświęcanego na gry wideo.
Tymczasem ByteDance utrzymał zeszłoroczne tempo wzrostu na poziomie 30%, a jego przewaga zaznacza się przede wszystkim w segmencie społecznościowych usług wideo (TikTik, Douyin) oraz strategii ekspansji w e-commerce.
Cenny gracz na rynku start-upów
Według badań CB Insights, obecna wycena ByteDance oscyluje w granicach 225 mld dolarów, a sama firma uznawana jest za najcenniejszy prywatny startup na świecie. Chociaż spółka nie ujawnia konkretnych danych dotyczących rentowności, Financial Times donosi, że jej zyski przed odsetkami, opodatkowaniem i amortyzacją wzrosły o 79% i wyniosły około 25 miliardów dolarów w 2022 roku.
TikTok inwestuje 1,5 mld dolarów w Tokopedię
Zgodnie z doniesieniami z The Information 80% dochodów TikToka pochodzi z krajowego rynku, a pozostałe 20% generowane jest na arenie międzynarodowej. Niemniej firma planuje wdrożyć lokalną strategię z Douyin, która zakłada połączenie treści z e-commerce na rynkach takich jak Indonezja.
Ciekawym elementem jest fakt, że TikTok zamierza też zainwestować 1,5 miliarda dolarów w firmę e-commerce, Tokopedia, co oznaczałoby przejęcie 75% udziałów w tej spółce. Tak duża transakcja potencjalnie umożliwiłaby TikTokowi uniknięcie wcześniejszych ograniczeń narzuconych przez rząd Indonezji, a także pozwoliłaby rozwinąć swoje skrzydła w obszarze zakupów.
ByteDance mimo sukcesów odnoszonych na polu udostępniania treści wideo, zdecydowało się na kroki restrukturyzacyjne w swojej jednostce gier Nuverse. Ostatnie zwolnienia obejmujące ponad 1000 pracowników sygnalizują zmianę strategii, która zakłada wycofanie się z głównego nurtu branży gier wideo.
To pokazuje, że firma zdaje sobie sprawę z dynamicznych zmian w tym sektorze i kieruje teraz swoje wysiłki na dostosowanie się do nowych trendów i wyzwań, aby utrzymać elastyczność i konkurencyjność w rynku rozrywki.