mObywatel 2.0. Elektroniczny dowód osobisty ważny w każdym banku

Elektroniczny dowód osobisty ważny w każdym banku

Pełnomocnik ministra cyfryzacji ds. aplikacji mObywatel Michał Kalinowski przypomniał w rozmowie z Polską Agencją Prasową, że już od 14 lipca wszystkie instytucje publiczne miały obowiązek akceptowania mDowodu. Od 1 września obowiązek ten będzie dotyczył także instytucji finansowych.

– Okres vacatio legis dla instytucji finansowych został wydłużony po to, żeby mogły one zintegrować się z naszym systemem w celu weryfikacji. Obowiązek respektowania mDowodu w aplikacji mObywatel przez instytucje finansowe oznacza, że każdy obywatel, który przyjdzie do takiej placówki, czy to firmy ubezpieczeniowej, czy banku, będzie mógł się wylegitymować mDowodem, czyli nie dojdzie do sytuacji, że ktoś nie będzie się mógł wylegitymować, bo np. zapomniał dowodu plastikowego – zaznaczył Kalinowski.

Dodał też, że nie powinno dochodzić do sytuacji, że banki będą odmawiać uznania mDowodu.

– Jako Ministerstwo Cyfryzacji przez wiele miesięcy prowadziliśmy działania edukacyjne wspólnie ze Związkiem Banków Polskich i większością zrzeszeń przedsiębiorców. Jeśli będziemy słyszeć o sytuacjach, że dane instytucje z jakiegoś powodu nie akceptują takiego dokumentu, w pierwszej kolejności będziemy prowadzili działania edukacyjne mające na celu zachęcenie do tego, żeby dokument był akceptowany – mówił.

Kalinowski przekazał także, że resort cyfryzacji udostępnił bezpłatne narzędzie, które umożliwia weryfikację mDowodu innej osoby. Osoba, której dokument jest weryfikowany, powinna korzystać z aplikacji mObywatel w wersji 4.15 lub nowszej. Dzięki temu każdy pracownik obsługujący klienta może na swoim komputerze otworzyć stronę, na której wyświetli się QR kod.

W przyszłości mObywatel ma m.in. wysyłać powiadomienia o otrzymaniu zwrotu podatku, dofinansowaniu z gminy, czy decyzji o przyjęciu dziecka do przedszkola. Poinformuje także o zbliżającym się terminie ważności dokumentów, takich jak dowód osobisty i paszport. Aplikacja ma być zintegrowana z Centralną Ewidencją i Informacją o Działalności Gospodarczej (CEIDG), Krajowym Rejestrem Sądowym (KRS), Rejestrem Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz Rejestrem Komorników i Notariuszy. To początek cyfryzacji naszej administracji, a także ogromne ułatwienie dla wszystkich mobilnych osób, ceniących sobie wygodę oraz unikanie wielogodzinnych wizyt w tradycyjnych urzędach.