Meta z zakazem reklam behawioralnych na Facebooku i Instagramie w Europie

Europejska Rada Ochrony Danych (EDPB) zgodziła się rozszerzyć nałożony przez Norwegię zakaz reklam behawioralnych na Facebooku i Instagramie na wszystkie trzydzieści krajów Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

„27 października EDPB pilnie przyjęła wiążącą decyzję o nałożeniu zakazu przetwarzania danych osobowych na potrzeby reklamy behawioralnej w oparciu o podstawy prawne wynikające z umowy i uzasadniony interes na całym Europejskim Obszarze Gospodarczym” – czytamy w oświadczeniu instytucji.

Decyzja EDPB jest jednocześnie wytyczną dla podobnego urzędu w Irlandii, gdzie znajduje się europejska siedziba Meta. Amerykański gigant ma dwa tygodnie na trwałe wstrzymanie wykorzystywania reklam behawioralnych.

Reklamy te są formą promocji opartą na bardzo szczegółowej analizie danych użytkowników. Dla Mety, właściciela Facebooka i Instagrama, zakaz ten stanowi spore wyzwanie, w związku z czym firma niechętnie patrzyła na próby ograniczenia tej praktyki. Ostatecznie musiała jednak podporządkować się decyzji EDPB - za nieprzestrzeganie zakazu grozi jej kara w wysokości do 4% globalnego obrotu.

Od 7 sierpnia 2023 r. Meta płaci w Norwegii codzienne kary w wysokości miliona koron (około 100 tys. euro) za naruszanie prywatności użytkowników. Tobias Judin, szef działu międzynarodowego w tamtejszym urzędzie Datatilsynet, podkreślił jednak, że niewywiązanie się z zakazu w skali europejskiej będzie naruszeniem przepisów RODO, stąd dużo bardziej dotkliwa kara.

Meta poinformowała, że umożliwi użytkownikom w UE i EOG wyrażenie zgody na przetwarzanie danych. Od listopada na Facebooku i Instagramie dostępny jest także model subskrypcji, który umożliwia korzystanie z obydwu serwisów bez żadnych reklam.

Decyzja EDPB wpływa na około 250 milionów użytkowników Facebooka i Instagrama w Europie.