Fuzja Figmy i Adobe nie dojdzie do skutku? "To zagrożenie dla konkurencji"
Adobe ujawnił plany na temat przejęcia platformy Figma i jest gotów zapłacić za to kwotę 20 miliardów dolarów. Zgodnie z doniesieniami Reutersa, Brytyjski Urząd Konkurencji (CMA) wydał jednak opinię, według której fuzja stanowi zagrożenie dla innowacyjności usług, z których korzysta większość projektantów w Wielkiej Brytanii.
Jak wynika z komunikatu urzędu, transakcja może „wyeliminować konkurencję”, „ograniczyć innowacyjność” i „usunąć Figmę jako zagrożenie dla flagowych produktów Adobe: Photoshopa i Illustratora”. W tym kontekście CMA rozważa więc możliwość zablokowania fuzji lub nałożenia na Adobe wymogu sprzedaży określonych części swojego biznesu.
– Adobe i Figma to dwaj wiodący na świecie dostawcy oprogramowania dla projektantów aplikacji i stron internetowych, a nasze dotychczasowe badanie wykazało, że są bliskimi konkurentami. Dlatego proponowana umowa może wpłynąć na brytyjską branżę projektowania cyfrowego, ograniczając wybór, innowacje i rozwój nowych konkurencyjnych produktów – stwierdziła Margot Daly, przewodnicząca niezależnej grupy prowadzącej dochodzenie CMA.
Adobe w swoim oświadczeniu komentuje, że firma jest rozczarowana tą opinią i nie zgadza się z założeniami CMA. „Adobe i Figma zapewnią klientom znaczną wartość” – czytamy w komunikacie.
Wielka Brytania i Bruksela ostrzegają
Brytyjskie i europejskie organy regulacyjne jednogłośnie podkreślają, że Figma może stać się konkurencją dla Adobe w dziedzinie oprogramowania do edycji obrazów i ilustracji. Partner ds. konkurencji w brytyjskiej kancelarii prawniczej Fladgate zaznacza, że zadaniem dla obu stron fuzji będzie teraz przekonanie instytucji nadzoru konkurencji, że ich analiza zawiera błędy lub że zachodzi konieczność opracowania i wprowadzenia działań zaradczych, które powstrzymają działania.
Śledztwo trwa nadal, a transakcję badają Brytyjski Urząd Konkurencji (CMA), Unia Europejska i Departament Sprawiedliwości Stanów Zjednoczonych. Na ten moment wiadomo, że zostały wykazane problemy, które muszą zostać rozwiązane przed sfinalizowaniem umowy. CMA gromadzi opinie na ten temat i ewentualne propozycje rozwiązania sytuacji.
Adobe i Figma mają czas do 19 grudnia na przedstawienie swojej wersji, a ostateczna decyzja ma zapaść do 25 lutego 2024 r.