Przetargowe bingo – ruszyła kampania promująca dobre praktyki przetargowe

Przetargowe bingo – nowa kampania promująca dobre praktyki przetargowe

Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR, Polish Supply Management Leaders (PSML) oraz Międzynarodowe Stowarzyszenie Reklamy IAA Polska połączyły siły we wspólnej inicjatywie promocji etycznych praktyk przetargowych. Efektem współpracy organizacji jest kampania „Przetargowe Bingo”, której głównym celem jest zwiększanie świadomości o szkodach, jakie przynoszą nieuczciwe praktyki przetargowe wszystkim zaangażowanym w nie stronom.

Negatywne skutki takich działań zaprezentowane zostały w humorystycznym spocie reklamowym z Januszem Chabiorem w roli głównej. Obok niego na ekranie pojawiają się osoby reprezentujące branżę marketingowo-reklamową m.in. Dorota N. Haller, Darek Maciołek, Adrian Kawecki, Jerzy Minorczyk czy Paweł Tyszkiewicz. Filmowi towarzyszy także strona internetowa skutecznyprzetarg.pl, na której wymienionych jest dziesięć uczciwych praktyk przetargowych pomagających efektywnie wybierać partnera marketingowego.

– Kampania ma na celu pokazać, że cała nasza branża nie chce grać już w „przetargowe bingo”. Obu stronom zależy na umacnianiu wspólnie wypracowanych standardów, tak by stały się one powszechną i skuteczną praktyką. Lata doświadczenia udowodniły nam, że wspomniane są gwarancją zwiększenia efektywności i skuteczności marketingowej, a co za tym idzie i biznesowej – mówi Marcin Gaworski, prezes SAR.

Wśród wymienianych przez organizacje praktyk znajduje się m.in. konkretne określenie celów przetargu i liczby biorących w nim udział podmiotów, ujawnienie budżetu kampanii czy przedstawienie obiektywnych i jawnych kryteriów selekcji kandydatów. Wszystkie punkty z ich krótkim wyjaśnieniem dostępne są na wspomnianej wcześniej stronie internetowej.

– Skuteczny przetarg to skuteczny biznes. Dialog branżowy i stosowanie wspólnie wypracowanych standardów z poszanowaniem zasobów opłacają się biznesowo, ponieważ prowadzą do lepszych pomysłów, oszczędności czasu, pieniędzy i pozwalają dbać o środowisko – przekonuje Agnieszka Sora, prezeska Zarządu IAA Polska.

Z kolei Mariusz Gerałtowski, prezes zarządu PSML, dodaje:

– Chcemy promować poszanowanie zasobów, bo w rezultacie prowadzi ono do lepszych pomysłów, oszczędności czasu, pieniędzy, a także zasobów planety. Sprzyja też większej motywacji i zaangażowaniu dostawców. Nie mamy wątpliwości, że skuteczne standardy w biznesie to skuteczny partner i skuteczne wyniki.

W ramach akcji zaplanowana jest również kampania digital, advertoriale edukacyjne z udziałem marketerów występujących w spocie, mailingi oraz działania w mediach społecznościowych z ekspertami branżowymi.

Dialog Branżowy – dobre praktyki w branży marketingowej

Kampania "Przetargowe bingo" jest elementem szerszej inicjatywy o nazwie Dialog Branżowy. Projekt powstał w 2015 r. i aktualnie zrzesza trzydzieścioro sześcioro ekspertów ze strony agencji oraz czterdzieścioro dwoje ze strony klientów najbardziej reklamujących się branż: FMCG, farmacji, bankowości, ubezpieczeń, mediów, telekomunikacji i transportu.

Uczestnicy Dialogu w poprzednich latach wypracowali Białą Księgę Komunikacji Marketingowej, która jest zbiorem rekomendacji i narzędzi w dziewięciu podstawowych kategoriach marketingowych. Zobowiązanie do akceptacji opracowanych w Białej Księdze standardów podpisały wszystkie organizacje współtworzące Dialog Branżowy.

– O potrzebie tej i podobnych kampanii świadczą dziesiątki, jeśli nie setki wątpliwej jakości przetargów na usługi marketingowe i tyle samo, jeśli nie więcej, kiepskich zgłoszeń – uważa Tomasz Piechnik, Chief Content Officer w agencji digitalowej MU Interactive.

– Trzymam kciuki, żeby akcja "Przetargowe bingo" odbiła się jak najszerszym echem i dotarła do jak największej liczby odbiorców. Ta i podobne akcje są niezbędnym czynnikiem przybliżającym nas do normalizacji w zakresie prowadzenia przetargów, a Biała Księga jest świetnym źródłem wiedzy o tym, jak powinien wyglądać wzorcowo przeprowadzony proces przetargowy – podsumowuje Piechnik.