SaaS – usługi chmurowe podstawą nowoczesnego biznesu
Zmiany na świecie napędzane gwałtownym rozwojem technologicznym w coraz większym stopniu wymuszają cyfrową transformację globalnego środowiska biznesowego. Obecnie digitalizacja działalności stała się nie tyle trendem, co wręcz koniecznością, pozwalającą firmom zachowywać w dłuższej perspektywie konkurencyjność na rynku. W tym kontekście nie może dziwić wzrost popularności rozwiązań typu SaaS (Software as a Service – oprogramowanie jako usługa), które dzięki swojej elastyczności i skalowalności stały się podstawą nowoczesnych operacji biznesowych.
Według definicji agencji Gartnera SaaS to model usług opierających się na chmurze obliczeniowej, który umożliwia odbiorcom zdalny dostęp do danych narzędzi z dowolnego urządzenia posiadającego odpowiednie oprogramowanie. Co istotne, odbiorcy mają bardzo ograniczoną kontrolę nad tymi aplikacjami – ich administrowaniem oraz nadzorem infrastruktury m.in. sieci, serwerów czy systemów operacyjnych zajmują się podmioty zewnętrze.
Obecnie na modelu SaaS opierają się niemal wszystkie podstawowe narzędzia wykorzystywane w pracy: poczty elektroniczne (np. Outlook, Gmail), cyfrowe dyski twarde (Dropbox, Google Drive), komunikatory (Slack, Teams), platformy do zarządzania projektami (Monday, Trello) i wiele innych.
Powszechność tego typu narzędzi potwierdzają też statystyki. Według raportu BetterCloud współczesne firmy korzystają średnio z osiemdziesięciu aplikacji typu SaaS, co stanowi 70% całego oprogramowania używanego w danej organizacji. Według prognoz do 2025 r. odsetek ten zwiększy się nawet do 85%. Jednocześnie w ciągu ostatnich siedmiu lat cała branża SaaS rozwinęła się o 500% i obecnie jest warta prawie 200 miliardów dolarów. Problem w tym, że równolegle do usług chmurowych rozwijają się także kolejne cyfrowe zagrożenia z nimi związane.
SaaS – najpopularniejsze zagrożenia związane z cyberbezpieczeństwem
Według raportu Annual SaaS Security Survey Report w ciągu ostatnich dwóch lat 55% badanych organizacji korzystających z narzędzi typu SaaS doświadczyło przypadków naruszenia danych. Jednocześnie 58% podmiotów szacuje, że ich obecne rozwiązania bezpieczeństwa obejmują jedynie połowę lub mniej aplikacji. 7% firm w ogóle nie posiada żadnego monitoringu zagrożeń.
Uzyskaj pełny dostęp do magazynu
Zarejestruj się bezpłatnie, by uzyskać dostęp do całości tego artykułu.
Zarejestruj się