Sztuczna inteligencja w biznesie. Tylko 6% polskich firm gotowych na rewolucję AI
Polska nie jest gotowa na zmiany
Badanie Cisco AI Readiness Index wykazało, że firmy można podzielić na cztery grupy o różnym stopniu gotowości do implementacji i wykorzystania sztucznej inteligencji: pacesetters (w pełni przygotowani), chasers (umiarkowanie przygotowani), followers (ograniczenie gotowi) i laggards (nieprzygotowani).
Index ujawnił, że jedynie 6% organizacji w Polsce należy do pierwszej grupy, a większość z nich (64%) znajduje się w kategoriach laggards lub followers. Na świecie odsetek ten wynosi 52%. Niemniej, 95% firm w Polsce twierdzi, że posiada już strategie dotyczące AI lub pracuje nad ich opracowaniem. Najprawdopodobniej wynika to z faktu, że znaczenie wdrożenia technologii znacznie wzrosło w ostatnich sześciu miesiącach.
AI w biznesie: wyzwania wdrożeniowe
Nowe badanie Cisco rzuca światło na rosnącą rolę sztucznej inteligencji w biznesie. Według wyników 84% firm globalnie i 89% w Polsce uważa, że AI będzie miała znaczący wpływ na ich działalność. Główne wyzwanie, z jakim się mierzą firmy, to dostęp do danych: 81% respondentów globalnie i aż 92% w Polsce wskazuje na problem zamknięcia informacji w silosach.
„Trwa wyścig do gotowości na sztuczną inteligencję, a organizacje znajdują się pod silną presją, by przejść z trybu planowania strategicznego do trybu realizacji, by móc wykorzystać potencjał transformacyjny, jaki ma sztuczna inteligencja” – komentuje Liz Centoni, wiceprezeska wykonawcza i dyrektorka generalna ds. aplikacji i strategii w Cisco.
„Aby w pełni wykorzystać zalety produktów i usług opartych na AI, firmy potrzebują rozwiązań, które zabezpieczają i monitorują modele oraz łańcuchy narzędzi sztucznej inteligencji, aby zapewnić wydajność, chronić wrażliwe dane i systemy, a także zapewniać wiarygodne i odpowiedzialne rezultaty” – dodała.
Badanie Cisco zostało przeprowadzone przez 8161 liderów branży biznesowej i informatycznej z 30 krajów, w tym z Polski. Jego wyniki jednoznacznie wskazują, że polskie przedsiębiorstwa zdają sobie sprawę z konieczności inwestycji w sztuczną inteligencję, jednak pozostają w tyle za światowymi trendami, jeśli chodzi o pełną gotowość do wykorzystania tej technologii.