Microsoft zainwestował we francuski startup Mistral AI, VIGO Photonics może zbudować polską fabrykę półprzewodników, a PFR Ventures zasiliło 150 mln zł cztery polskie fundusze VC. Czym jeszcze żyliśmy w minionym tygodniu?
Francuski MistralAI wypuścił wersję beta swojego chatbota, Elon Musk pozwał OpenAI, a Google ma kolejne kłopoty. Czym jeszcze żyliśmy w minionym tygodniu?
Obawy polskich małych i średnich przedsiębiorców w 2024 r., Międzynarodowy Fundusz Walutowy ostrzega przed AI, a Revolutowi grożą wielomilionowe kary za naruszenia prywatności. Czym jeszcze żyliśmy w minionym tygodniu?
Trwa bojkot Elona Muska i X. Ponad 300 marek wycofało swoje reklamy z platformy
IBM w trybie pilnym zawiesił publikację materiałów promocyjnych na platformie X. Reklamy firmy pojawiły się bowiem obok treści promujących przemoc i mowę nienawiści. W ślad za IBM poszli także inni giganci m.in. Disney, Apple czy Paramount Global.
Zgodnie z analizą przeprowadzoną przez firmę badawczą MediaRadar w okresie od stycznia 2022 do października 2023 roku spośród 261 przedsiębiorstw, które zainwestowały ponad milion dolarów w reklamy na platformie X/Twitter, aż 86 proc. zdecydowało się na ograniczenie swoich wydatków na ten rodzaj promocji.
Ma to związek z kolejnymi zarzutami o promocję mowy nienawiści przez Elona Muska i X. W ostatnim czasie miliarder m.in. wyraził poparcie dla antysemickich uwag wygłaszanych przez jednego z użytkowników platformy.
„IBM ma zerową tolerancję dla mowy nienawiści i dyskryminacji. Natychmiast zawiesiliśmy wszystkie reklamy w X do czasu zbadania tej całkowicie niedopuszczalnej sytuacji” – czytamy w oświadczeniu IBM.
W ślad za IBM podążyli inni giganci m.in. Disney, Paramount, Comcast, Lionsgate, NBCUniversal, AT&T, Coca-Cola, General Motors czy Unia Europejska, którzy również ograniczyli swoje wydatki na reklamę na X od 70 do 97% lub wstrzymali je całkowicie. Łącznie około 300 dużych firm zdecydowało się na taki krok.
„Chociaż wydawało się, że nastąpił postęp w rozwiązywaniu tych problemów, ostatnie wydarzenia sugerują, że X nadal stoi przed wyzwaniami” – stwierdził w oświadczeniu prasowym Todd Krizelman, CEO i współzałożyciel MediaRadar.
Czarne chmury nad X
Zgodnie z danymi eMarketer w roku 2022 przychody z reklam na platformie X/Twitter sięgnęły kwoty 4,1 miliarda dolarów. Prognozy na 2023 rok sugerują spadek do 2,9 miliarda dolarów. Wyraźnie maleje również całkowita wartość X.
W październiku 2022 roku platformę przejęła grupa inwestorów pod przewodnictwem Elona Muska za 44 miliardy dolarów, a obecne prognozy wskazują, że wartość spółki spadła do około 19 miliardów dolarów.
Elon Musk do reklamodawców: "pier***** się"
Sam Elon Musk nie wydaje się jednak poruszony tą sytuacją. 29 listopada miliarder wystąpił na scenie podczas konferencji DealBook, gdzie odniósł się m.in. do swoich antysemickich postów oraz bojkotu ze strony reklamodawców. I zrobił to w swoim stylu.
"Nie reklamujcie się. Jeśli ktoś ma zamiar szantażować reklamami lub pieniędzmi? Pier**** się. Czy to jasne? Mam nadzieję, że jest. Cześć Bob, jeśli jesteś na widowni" – powiedział Musk ze sceny, wywołując jednocześnie Boba Igera, CEO Disneya, który wcześniej stwierdził, że nie chce, by jego firma miała coś wspólnego z Muskiem.
Wcześniej miliarder wydał też oświadczenie w którym przekonuje, że skieruje pozew przeciwko organizacji pozarządowej Media Matters i wszystkim, którzy zaatakowali platformę X. Miliarder utrzymuje, że zarzuty o antysemityzm zostały zmanipulowane, by „zniszczyć” serwis.
Absolwentka dziennikarstwa, od lat ściśle związana z copywritingiem. Specjalistka w obszarze content marketingu. Inspiracją są dla niej światowe trendy i podróże, a równowagę i harmonię odnajduje w praktykach jogi. Dusza artystki i pasjonatka wnętrz. Szczególnie upodobała sobie styl modernistyczny.
Nasza strona wykorzystuje jedynie niezbędne funkcjonalne ciasteczka (cookie). Cenimy Twoją prywatność i nie dołączamy zewnętrznych, śledzących ciasteczek. Więcej szczegółów w naszej polityce prywatności.