Trwa bojkot Elona Muska i X. Ponad 300 marek wycofało swoje reklamy z platformy

X traci reklamowych gigantów

Zgodnie z analizą przeprowadzoną przez firmę badawczą MediaRadar w okresie od stycznia 2022 do października 2023 roku spośród 261 przedsiębiorstw, które zainwestowały ponad milion dolarów w reklamy na platformie X/Twitter, aż 86 proc. zdecydowało się na ograniczenie swoich wydatków na ten rodzaj promocji.

Ma to związek z kolejnymi zarzutami o promocję mowy nienawiści przez Elona Muska i X. W ostatnim czasie miliarder m.in. wyraził poparcie dla antysemickich uwag wygłaszanych przez jednego z użytkowników platformy.

IBM ma zerową tolerancję dla mowy nienawiści i dyskryminacji. Natychmiast zawiesiliśmy wszystkie reklamy w X do czasu zbadania tej całkowicie niedopuszczalnej sytuacji” – czytamy w oświadczeniu IBM.

W ślad za IBM podążyli inni giganci m.in. Disney, Paramount, Comcast, Lionsgate, NBCUniversal, AT&T, Coca-Cola, General Motors czy Unia Europejska, którzy również ograniczyli swoje wydatki na reklamę na X od 70 do 97% lub wstrzymali je całkowicie. Łącznie około 300 dużych firm zdecydowało się na taki krok.

Chociaż wydawało się, że nastąpił postęp w rozwiązywaniu tych problemów, ostatnie wydarzenia sugerują, że X nadal stoi przed wyzwaniami” – stwierdził w oświadczeniu prasowym Todd Krizelman, CEO i współzałożyciel MediaRadar.

Czarne chmury nad X

Zgodnie z danymi eMarketer w roku 2022 przychody z reklam na platformie X/Twitter sięgnęły kwoty 4,1 miliarda dolarów. Prognozy na 2023 rok sugerują spadek do 2,9 miliarda dolarów. Wyraźnie maleje również całkowita wartość X.

W październiku 2022 roku platformę przejęła grupa inwestorów pod przewodnictwem Elona Muska za 44 miliardy dolarów, a obecne prognozy wskazują, że wartość spółki spadła do około 19 miliardów dolarów.

Elon Musk do reklamodawców: "pier***** się"

Sam Elon Musk nie wydaje się jednak poruszony tą sytuacją. 29 listopada miliarder wystąpił na scenie podczas konferencji DealBook, gdzie odniósł się m.in. do swoich antysemickich postów oraz bojkotu ze strony reklamodawców. I zrobił to w swoim stylu.

"Nie reklamujcie się. Jeśli ktoś ma zamiar szantażować reklamami lub pieniędzmi? Pier**** się. Czy to jasne? Mam nadzieję, że jest. Cześć Bob, jeśli jesteś na widowni" – powiedział Musk ze sceny, wywołując jednocześnie Boba Igera, CEO Disneya, który wcześniej stwierdził, że nie chce, by jego firma miała coś wspólnego z Muskiem.

Wcześniej miliarder wydał też oświadczenie w którym przekonuje, że skieruje pozew przeciwko organizacji pozarządowej Media Matters i wszystkim, którzy zaatakowali platformę X. Miliarder utrzymuje, że zarzuty o antysemityzm zostały zmanipulowane, by „zniszczyć” serwis.