Czy Polacy boją się AI i robotów? Nowy raport Digital Poland

Temat sztucznej inteligencji wzbudza w Polkach i Polakach głównie zaciekawienie – wynika z raportu Technologia w służbie społeczeństwu. Czy Polacy zostaną społeczeństwem 5.0 przygotowanego na zlecenie fundacji Digital Poland. Aż 15% respondentów wierzy jednak, że rozwój technologii to jedno z największych egzystencjalnych zagrożeń.

Czy Polacy boją się sztucznej inteligencji?

Polacy wykazują duże zainteresowanie sztuczną inteligencją i możliwościami, jakie ona oferuje. Postrzegają ją jako narzędzie, które może przynieść wiele korzyści, zarówno dla jednostki, jak i dla społeczeństwa. Jednak, jak pokazuje raport, nie brakuje również osób, które podchodzą z niepokojem do rozwoju tej technologii. Obawy związane z AI wynikają przede wszystkim z potencjalnych skutków ubocznych i wpływu na życie człowieka. Niektórzy boją się utraty miejsc pracy w wyniku automatyzacji, a także braku kontroli nad działaniami i decyzjami podejmowanymi przez maszyny z wykorzystaniem AI.

Polacy mają np. świadomość, że AI znajduje różne zastosowania w postaci wirtualnych asystentów (88%), chatbotów (77%) czy tłumaczy dokumentów (65%). Jednocześnie świadomość, że technologia ta trafiła również do filtrów antyspamowych czy modeli prognozujących pogodę, jest niska. Co więcej prawie połowa Polaków zetknęła się lub korzystała z przynajmniej jednego z zastosowań sztucznej inteligencji.

Interesująco prezentuje się również poziom zaciekawienia tą technologią. 40% badanych zadeklarowało zainteresowanie, a 27% - neutralne podejście. Jednocześnie Polacy są dość spolaryzowani, jeśli chodzi o bilans korzyści i strat płynących z AI. Prawie jedna czwarta badanych (24%) widzi więcej korzyści, 27% ma odmienne zdanie, a 35% uważa, że bilans plusów i minusów jest zrównoważony.

A co z zaufaniem do samej sztucznej inteligencji? Z raportu wynika, że jedna trzecia respondentów jest skłonna zaufać AI, a nawet podzielić się z nią informacjami. Taka sama liczba badanych jest wobec AI nieufna i nie udostępniłaby swoich danych algorytmom. Polacy bardziej byliby skłonni zaufać AI, jeśli mieliby pewność co do właściwego nadzoru człowieka nad rozwojem technologii (40%), choć znajdują się także i tacy, którzy są przekonani, że roboty przejmą władze nad światem (15 proc.)

Obawy Polaków względem AI widać najbardziej w pytaniach o rynek pracy. Czterech na dziesięciu rodaków uważa, że sztuczna inteligencja zlikwiduje więcej miejsc pracy niż ich stworzy. Jedynie 18% jest zdania, że dzięki AI miejsc pracy przybędzie. To głównie osoby młode z dużych miejscowości, posiadające dużą wiedzę na temat sztucznej inteligencji.

– W kontekście zaufania społecznego do podmiotów rozwijających i wdrażających systemy sztucznej inteligencji warto zaznaczyć, że społeczeństwo najbardziej ufa publicznym uniwersytetom i instytutom badawczym (30%), organizacjom międzyrządowym (29%) oraz globalnym korporacjom technologicznym. Świadczy to o tym, jak kluczowa jest transparentność i odpowiedzialność w dziedzinie AI. Jako społeczeństwo powinniśmy dążyć do tego, by technologia była rozwijana etycznie, przynosząc korzyści dla każdego z nas – podsumowuje Andreas Maierhofer, Prezes T-Mobile Polska oraz członek rady nadzorczej fundacji Digital Poland.