Przegląd tygodnia 30.01: rząd powołał zespół doradczy PL/AI Sztuczna inteligencja dla Polski

Od Redakcji

Polski rząd nie chce pozostawać w tyle w obszarze rozwoju AI. 29 stycznia na konferencji prasowej wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski powołał do życia zespół doradczy PL/AI Sztuczna inteligencja dla Polski. Jego zadaniem będzie opracowywanie rekomendacji wykorzystania AI do usprawniania państwa. Więcej na ten temat przeczytacie w sekcji PL/AI Sztuczna inteligencja dla Polski.

Równolegle organizacja Pracodawcy RP powołała do życia swoje ciało doradcze – Polską Radę Przedsiębiorców. Jej przewodniczącym został Rafał Brzoska, a sama PRP ma odpowiadać m.in. za transparentny dialog z rządem i partnerami społecznymi oraz dążyć do budowania innowacyjnej i zrównoważonej przyszłości Polski. Więcej na ten temat w sekcji Biznes i startupy w Polsce.

W tym wydaniu Przeglądu tygodnia Digitized piszemy także o fali zwolnień w branży technologicznej, generatywnej AI odpisującej na maile klientów w czasie rzeczywistym oraz o integracji AI z Google Ads.

Zapraszamy!


Przegląd wiadomości tygodnia

PL/AI Sztuczna inteligencja dla Polski

Wicepremier i Minister Cyfryzacji Krzysztof Gawkowski powołał zespół doradczy PL/AI Sztuczna inteligencja dla Polski, który będzie opracowywał rekomendacje wykorzystania AI dla usprawnienia konkretnych obszarów działania państwa. Zespół topowych naukowców, przedsiębiorców i programistów, którzy odnieśli światowe sukcesy w obszarze AI, będzie na stałe doradzać resortowi. Pomysłodawcą PL/AI jest Miron Mironiuk, do zespołu dołączyli także: Agnieszka Mikołajczyk-Bareła, Kamila Staryga, Marek Cygan, Tomasz Czajka, Łukasz Kidziński i Karol Kurach.

Wierzę, że wspólnie możemy sprawić, że AI zostanie wykorzystana do istotnego ulepszenia funkcjonowania ważnych dla obywateli działań administracji, a w konsekwencji do poprawy życia Polaków – mówił na konferencji inauguracyjnej Krzysztof Gawkowski, wicepremier, Minister Cyfryzacji.

Inicjatorzy grupy określili na start 10 obszarów, w których sztuczna inteligencja ma szansę realnie i mierzalnie usprawnić działanie państwa – to zagadnienia z dziedziny bezpieczeństwa, edukacji, zdrowia publicznego, skutecznego państwa oraz rozwoju, w których AI może pozwolić na zwiększenie efektywności, eliminację barier lub lepsze planowanie. Zespół będzie przygotowywać rekomendacje i dzielić się wiedzą praktyków sztucznej inteligencji z administracją rządową.

– 120 lat temu dzięki wynalezieniu elektryczności, Stany Zjednoczone wyprzedziły Wielką Brytanię jako najbogatszy kraj świata. Dzisiaj, dzięki najlepszym inżynierom, to Polska ma szansę wykorzystać rewolucję sztucznej inteligencji i stać się 1 z 10 najbogatszych krajów na świecie do połowy tego stulecia – mówił na konferencji inauguracyjnej Miron Mironiuk, przewodniczący zespołu. 

Sztuczna inteligencja (AI)

Generatywna AI w digital marketingu. Google wprowadza model Gemini do Google Ads

Google zaczyna rok 2024 z przytupem. Pod koniec stycznia firma poinformowała na swoim blogu o integracji systemu reklamowego Google Ads z zaprezentowanym niedawno modelem generatywnej sztucznej inteligencji Gemini. Celem nowej funkcjonalności jest dodatkowe wsparcie agencji i marketerów w tworzeniu i optymalizacji skutecznych treści w ramach kampanii reklamowych w wyszukiwarce. „Nowy system został zaprojektowany tak, by wspierać marketerów w budowaniu lepszych kampanii za pomocą konwersacji z naszym chatbotem AI” – czytamy na blogu Google we wpisie Shashiego Thakura, dyrektora zarządzającego w Google Ads.

Pierwsza firma wykorzystuje generatywną AI do odpowiadania na e-maile klientów

Brytyjski startup Simplyhealth poinformował, że stał się pierwszą firmą, która wykorzystuje generatywną AI do odpowiadania na wszystkie e-maile klientów, a spersonalizowane odpowiedzi zajmują ułamek czasu potrzebnego na udzielenie odpowiedzi przy użyciu szablonu. Firma z branży medycznej korzystała już wcześniej z innej technologii AI do obsługi 20-30% zapytań – podał dyrektor Simplyhealth ds. obsługi klienta Dan Eddie. Jednak generatywna AI Einstein GPT firmy Salesforce – w odróżnieniu od technologii wykorzystujących gotowe szablony – może zrozumieć pytania klientów i dostarczyć spersonalizowaną odpowiedź – stwierdził. AI odpowiedziała już na 500 wiadomości e-mail przesłanych do Simplyhealth.

Netscope: Wykorzystanie AI w firmach wzrosło o 400% w 2023 r.

Z najnowszego raportu Netskope wynika, że obecnie co dziesiąty pracownik firm z różnych sektorów korzysta miesięcznie przynajmniej z jednej aplikacji generatywnej AI. To 400-procentowy wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem. ChatGPT został natomiast wskazany jako najpopularniejsze narzędzie tego typu, które wykorzystywane jest nawet przez 7% badanych użytkowników i użytkowniczek.

Meta buduje centrum danych w całości oparte na AI

Meta buduje w Indianie centrum danych o wartości 800 mln dolarów. Zakład zostanie zoptymalizowany pod kątem obsługi sztucznej inteligencji. ​​W obiekcie w Jeffersonville znajdzie się chłodzony cieczą sprzęt niezbędny do wspierania mocy obliczeniowych technologii AI. Meta dostosowała wiele swoich centrów danych pod produkty oparte na sztucznej inteligencji, to jednak pierwszy raz jak tworzy zakład specjalnie w tym celu. Nowy obiekt zostanie uruchomiony w 2026 r. i ma zapewnić około 100 miejsc pracy.