Biznes w Polsce. Czego boją się mali i średni przedsiębiorcy w 2024 roku?
W badaniu przeprowadzonym przez IMAS International dla Kaczmarski Group na grupie 620 firm z sektora MŚP ujawniono, że wielu przedsiębiorców nie stosuje jednolitego modelu planowania finansowego. Wyniki te rzucają światło na wyzwania w zarządzaniu finansami, z jakimi borykają się mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa.
MŚP: Różnice w planowaniu finansowym
Długoterminowe planowanie finansowe jest bardziej rozpowszechnione wśród firm budowlanych i produkcyjnych oraz większych spółek niż w jednoosobowych działalnościach gospodarczych. Wśród średnich przedsiębiorstw (50-249 pracowników), niemal 30% posiada roczne plany budżetowe. Natomiast w mikrofirmach (do 9 pracowników), aż 45% nie stosuje długoterminowego planowania, w przeciwieństwie do zaledwie 5% w firmach średniej wielkości.
– Najwięcej, bo 28 procent firm, ma zaplanowany budżet na pół roku. Jedynie 24% ma już rozplanowany cały rok, a co czwarta firma w ogóle nie prowadzi planowania budżetu, tylko podejmuje decyzje z dnia na dzień – komentuje Adam Łącki, prezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej.
– Tymczasem to właśnie prognozowanie przychodów i kosztów determinuje bezpieczeństwo finansowe firmy. Bez takiego zestawienia trudno w ogóle podejmować kluczowe decyzje biznesowe. Jeszcze trudniej wyznaczać sobie cele i kierunki rozwoju. To jak dryfowanie po oceanie bez mapy – dodaje Łącki.
MŚP: Wyzwania i strategie
Łącki podkreśla także, że ostatnie lata były wyzwaniem dla niemal wszystkich obszarów gospodarki, dlatego firmy spodziewają się, że w 2024 roku też nie będzie im lekko.
– Jedynie 4% z nich nie martwi się tym, co przyniosą kolejne miesiące. Szczególne zaniepokojenie odczuwa budownictwo, a więc sektor, który faktycznie ma za sobą trudne doświadczenia – przekonuje cytowany w komunikacie Adam Łącki.
Prezes KRD podkreśla, że budownictwo, będące szczególnie dotknięte trudnościami, obawia się nie tylko wzrostu kosztów, ale także spadku liczby klientów, sprzedaży i zysków. W tej branży długi wzrosły o 13% w ciągu roku, osiągając 1,5 mld zł.
Oprócz wyższych wydatków i kosztów pracy, firmy MŚP obawiają się też spadku liczby klientów, wartości sprzedaży i zysków, co dotyczy 38% badanych. Handel i usługi również wyrażają wysoki poziom niepokoju w tym obszarze.
MŚP: Działania zapobiegawcze
Wiele firm MŚP w obliczu tych wyzwań podejmuje działania zapobiegawcze, takie jak monitorowanie należności i weryfikacja partnerów biznesowych przed rozpoczęciem współpracy. Szczególnie dotyczy to małych firm z sektora budownictwa i produkcji, a także średnich przedsiębiorstw.
Inne strategie obejmują leasing, monitoring sytuacji finansowej klientów, pobieranie przedpłat, windykację należności oraz zakupy na raty w celu lepszego zarządzania swoimi finansami.