Biznes w Polsce. Czego boją się mali i średni przedsiębiorcy w 2024 roku?

Tylko 24% firm z sektora MŚP zaplanowało roczny budżet, co czwarta firma nie planuje go wcale, a zdecydowana większość (96%) wyraża zaniepokojenie prowadzeniem działalności w 2024 r. – to wynik badania przeprowadzonego przez Kaczmarski Group. Główne obawy dotyczą wzrostu kosztów prowadzenia biznesu.

Biznes w Polsce. Czego boją się mali i średni przedsiębiorcy w 2024 roku?

W badaniu przeprowadzonym przez IMAS International dla Kaczmarski Group na grupie 620 firm z sektora MŚP ujawniono, że wielu przedsiębiorców nie stosuje jednolitego modelu planowania finansowego. Wyniki te rzucają światło na wyzwania w zarządzaniu finansami, z jakimi borykają się mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa.

MŚP: Różnice w planowaniu finansowym 

Długoterminowe planowanie finansowe jest bardziej rozpowszechnione wśród firm budowlanych i produkcyjnych oraz większych spółek niż w jednoosobowych działalnościach gospodarczych. Wśród średnich przedsiębiorstw (50-249 pracowników), niemal 30% posiada roczne plany budżetowe. Natomiast w mikrofirmach (do 9 pracowników), aż 45% nie stosuje długoterminowego planowania, w przeciwieństwie do zaledwie 5% w firmach średniej wielkości.

– Najwięcej, bo 28 procent firm, ma zaplanowany budżet na pół roku. Jedynie 24% ma już rozplanowany cały rok, a co czwarta firma w ogóle nie prowadzi planowania budżetu, tylko podejmuje decyzje z dnia na dzień – komentuje Adam Łącki, prezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej.

Tymczasem to właśnie prognozowanie przychodów i kosztów determinuje bezpieczeństwo finansowe firmy. Bez takiego zestawienia trudno w ogóle podejmować kluczowe decyzje biznesowe. Jeszcze trudniej wyznaczać sobie cele i kierunki rozwoju. To jak dryfowanie po oceanie bez mapy dodaje Łącki.

MŚP: Wyzwania i strategie 

Łącki podkreśla także, że ostatnie lata były wyzwaniem dla niemal wszystkich obszarów gospodarki, dlatego firmy spodziewają się, że w 2024 roku też nie będzie im lekko.

Jedynie 4% z nich nie martwi się tym, co przyniosą kolejne miesiące. Szczególne zaniepokojenie odczuwa budownictwo, a więc sektor, który faktycznie ma za sobą trudne doświadczenia – przekonuje cytowany w komunikacie Adam Łącki.

Prezes KRD podkreśla, że budownictwo, będące szczególnie dotknięte trudnościami, obawia się nie tylko wzrostu kosztów, ale także spadku liczby klientów, sprzedaży i zysków. W tej branży długi wzrosły o 13% w ciągu roku, osiągając 1,5 mld zł.

Oprócz wyższych wydatków i kosztów pracy, firmy MŚP obawiają się też spadku liczby klientów, wartości sprzedaży i zysków, co dotyczy 38% badanych. Handel i usługi również wyrażają wysoki poziom niepokoju w tym obszarze.

MŚP: Działania zapobiegawcze

Wiele firm MŚP w obliczu tych wyzwań podejmuje działania zapobiegawcze, takie jak monitorowanie należności i weryfikacja partnerów biznesowych przed rozpoczęciem współpracy. Szczególnie dotyczy to małych firm z sektora budownictwa i produkcji, a także średnich przedsiębiorstw.

Inne strategie obejmują leasing, monitoring sytuacji finansowej klientów, pobieranie przedpłat, windykację należności oraz zakupy na raty w celu lepszego zarządzania swoimi finansami.

)

Świetnie! Twoja rejestracja się powiodła.

Witaj z powrotem!

Twoja rejestracja w Digitized - magazyn dla ludzi w cyfrowym świecie zakończyła się sukcesem.

Sukces! Sprawdź swoje konto e-mail w poszukiwaniu magicznego linku do logowania.

Sukces! Twoje informacje rozliczeniowe zostały zaktualizowane.

Twoje informacje rozliczeniowe nie zostały zaktualizowane.