Sztuczna inteligencja w działach HR. Raport Iron Mountain
Zarządzanie informacjami w działach human resources (HR) wciąż stanowi dla firm duże wyzwanie. Przygotowanie dokumentacji kadrowo-płacowej jest czasochłonne, a 48% organizacji ocenia swoje działania w tym zakresie na 3 lub mniej w skali pięciopunktowej. Badanie wykazało ponadto, że w zarządzaniu informacjami HR dominują zadania manualne, a ponad połowa firm nie ma w pełni zautomatyzowanych procesów.
Sztuczna inteligencja w zarządzaniu działami kadr i płac
W tym kontekście sztuczna inteligencja zaczyna zyskiwać na znaczeniu - łącznie 86% firm jest już na etapie jej implementacji lub planuje to zrobić w najbliższym czasie. Jest to szczególnie istotne w kwestii cyfryzacji działów kadr, która przyspieszyła w ostatnich latach w wyniku pandemii. Nowe technologie pomagają w analityce danych, zdobywaniu kompetencji, rekrutacji oraz zachowaniu zgodności z przepisami.
Automatyzacja, zwłaszcza oparta na sztucznej inteligencji, odgrywa natomiast kluczową rolę w zarządzaniu informacjami HR. To ważny krok w kierunku skoncentrowania się na zadaniach strategicznych, ograniczenia ryzyka błędów i naruszenia danych oraz spełnienia wymogów zgodności.
– Cyfryzacja HR toczy się w przyspieszonym tempie od czasów pandemii, której konsekwencje unaoczniły konieczność zadbania o bezpieczeństwo danych, wypracowania scentralizowanego, zdalnego dostępu do dokumentów kadrowo-płacowych, a także poszukiwania optymalizacji kosztowej na różnych płaszczyznach – podkreśla Monika Kobylińska z Iron Mountain Polska.
– Z mojego doświadczenia wynika, że biznes z dużym zainteresowaniem spogląda dziś w stronę sztucznej inteligencji, bacznie obserwując jej rozwój i oceniając przydatność pod kątem własnej organizacji. W tym zakresie specjaliści HR za obszary o największym potencjale do optymalizacji uznają: analitykę danych, zdobywanie nowych kompetencji i rozwój, pozyskiwanie talentów oraz compliance – dodaje Kobylińska.
Zastosowanie nowoczesnych rozwiązań technologicznych pomaga także skierować uwagę specjalistów na strategiczne zadania oraz ogranicza ryzyko błędów i naruszenia danych. Trzeba jednak pamiętać, że zawsze należy dostosowywać strategię do konkretnych potrzeb organizacji, aby w pełni wykorzystać korzyści wynikające z wdrożenia innowacji.