7 trendów, które zmienią marketing w 2024 roku
„To już drugie wydanie Martech Trendbook. Tym razem identyfikujemy siedem trendów marketingowych. Pokazujemy, które wartości stają się dla konsumentów ważne i jak przy użyciu nowych technologii adresować je w komunikacji” – czytamy na stronie Martech Trendbook 2024 przygotowanej przez studio kreatywne Panowie Programiści. Każdy z trendów wzbogacony jest ponadto o komentarze ekspertów i ekspertek branżowych oraz filmowe studia przypadków najbardziej innowacyjnych pomysłów z danej dziedziny.
7 megatrendów, które zmieniają marketing i technologie
I tak według twórców i twórczyń powyższej publikacji najważniejszym trendem w nadchodzących dwunastu miesiącach bez wątpienia będzie dalszy rozwój sztucznej inteligencji i coraz szersze wykorzystanie jej możliwości. I to nie tylko przy zadaniach kreatywnych, ale przede wszystkim przy optymalizacji procesów produkcyjnych, logistyce, zarządzaniu kadrami i wielu innych.
„Sztuczna inteligencja pozwala tworzyć usługi i produkty lepiej dopasowane do potrzeb konsumentów. Na rynku pojawiają się więc awatary zabawiające dzieci, towarzyszące osobom samotnym czy nauczające języków obcych. Lodówki, samochody czy klimatyzatory uczą się naszych zachowań i dostosowują się do naszych zindywidualizowanych potrzeb” – czytamy w Martech Trendbooku 2024.
Wśród innych istotnych trendów twórcy raportu wymieniają też rozwój immersyjnej rozrywki, „która zatrze granice między filmami i grami komputerowymi”, oraz rozszerzenie modelu subskrypcyjnego na różne obszary życia codziennego np. zakupy produktów spożywczych.
– Rozwijający się trend współdzielenia zredefiniuje system, w którym żyjemy, i wzmocni popularność modelu subskrypcyjnego – w ciągu ostatniej dekady gospodarka subskrypcyjna wzrosła o 435%! – komentuje Klaudia Chruściel, Country Marketing Manager w Storytel.
Ostatnie cztery trendy wymieniane w Martech Trendbooku 2024 to nie tyle kierunki rozwoju technologii, co raczej wartości, które stają się coraz istotniejsze dla konsumentów i konsumentek. Są to coraz większy nacisk na szczerość i autentyczność marek (m.in. odwaga w komunikowaniu swoich słabości), realne działania na rzecz środowiska, a także walka z największymi wyzwaniami ludzkości tj. nierównościami, dyskryminacją czy wykluczeniem oraz potwierdzenie, że produkt jest wytworem człowieka.
– Pokazujemy, które wartości stają się dla konsumentów ważne i jak kreatywnie adresować je w komunikacji digitalowej. Tegoroczny raport można więc traktować jako uzupełnienie Martech Trendbook 2023, w którym scharakteryzowaliśmy dziesięć technologii zmieniających współczesny marketing – podsumowuje Małgorzata Kudła, COO Panów Programistów.