Giganci e-commerce pod lupą UOKiK. Wysokie kary dla Zalando, Booking i Travelist

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów postawił zarzuty właścicielom platform Zalando, Booking i Travelist dotyczące niewdrożenia zmian wynikających z unijnej dyrektywy Omnibus, obowiązującej od początku 2023 roku.

Giganci e-commerce pod lupą UOKiK. Wysokie kary dla Zalando, Booking i Travelist

UOKiK kontroluje platformy e-commerce

UOKiK przeprowadził kontrolę platform internetowych, podczas której sprawdził poprawność praktyk biznesowych związanych z rozszerzonymi obowiązkami informacyjnymi. W dziewiętnastu badanych przypadkach stwierdzono naruszenia i wezwano przedsiębiorców do przedstawienia wyjaśnień oraz zmiany kwestionowanych działań.

Najczęstszym zaniedbaniem był brak wymaganych przepisami informacji o tym, że sprzedający na platformie podmiot jest przedsiębiorcą (np. taka informacja występowała tylko w regulaminie platformy). Często pojawiały się także upomnienia dotyczące informacji o podziale obowiązków pomiędzy platformą a sprzedawcami, które w wielu przypadkach były rozproszone w kilku dokumentach.

Po interwencji prezesa UOKiK większość przedsiębiorców zmieniło swoje działania lub zadeklarowało wprowadzenie modyfikacji. Wśród nich są dostawcy takich platform, jak Glovo, Uber Eats, Pyszne.pl, Wolt, Bolt Food, Aliexpress, Wakacje.pl, Free Now, Uber, Bolt, Facebook, Morele.net, Empik, Triverna.pl, Amazon czy Allegro.

Zalando, Booking, Travelist z grzywnami od UOKiK

Mimo wezwania skierowanego przez UOKiK wspomnianych zmian nie wprowadzili, ani nie zadeklarowali właściciele platform Zalando, Booking i Travelist. Dlatego też prezes Urzędu postawił im zarzuty naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. Jeśli zarzuty zostaną potwierdzone w postępowaniu, firmom grożą kary do 10 proc. obrotu. 

"Klienci tych platform mogli nie być wyraźnie informowani, czy prezentowana oferta pochodzi od przedsiębiorcy czy osoby fizycznej niebędącej przedsiębiorcą oraz jaki jest podział obowiązków między platformą a sprzedającymi lub usługodawcami, co mogło utrudniać konsumentom podjęcie działań np. w przypadku reklamacji. Konsumenci mogli być pozbawieni dostępu do ważnych informacji, a w rezultacie możliwości świadomego zawierania transakcji na jasnych i przejrzystych zasadach", czytamy w komunikacie UOKiK.

To pierwsze tak zdecydowane działania UOKiK w kontekście egzekwowania najnowszej dyrektywy Omnibus, a sądząc po dość wysokich karach,to dopiero początek walki z nieuczciwymi praktykami.

Czym jest unijna dyrektywa Omnibus?

W komunikacie prasowym UOKiK przypomniał ponadto, że od 1 stycznia 2023 r. obowiązują nowe przepisy wynikające z unijnej dyrektywy Omnibus, które w szerokim zakresie wzmacniają ochronę konsumentów. Wśród nich ważna zmiana dotyczy nowych zasad informowania o cenach promocyjnych i konieczności podawania najniższej kwoty z 30 dni poprzedzających obniżkę. 

Implementacja dyrektywy Omnibus zwiększa ochronę konsumentów w cyfrowym świecie, a przepisy nakładają na działających w internecie przedsiębiorców nowe obowiązki informacyjne. Wśród nich znajdują się podawanie numeru telefonu, informowanie czy i jak weryfikowane są udostępniane opinie, a w przypadku platform handlowych - wskazywanie, czy dana oferta pochodzi od przedsiębiorcy czy od osoby fizycznej niebędącej przedsiębiorcą.

)

Świetnie! Twoja rejestracja się powiodła.

Witaj z powrotem!

Twoja rejestracja w Digitized - magazyn dla ludzi w cyfrowym świecie zakończyła się sukcesem.

Sukces! Sprawdź swoje konto e-mail w poszukiwaniu magicznego linku do logowania.

Sukces! Twoje informacje rozliczeniowe zostały zaktualizowane.

Twoje informacje rozliczeniowe nie zostały zaktualizowane.