Etyczny, a co za tym idzie – skuteczny przetarg jest gwarantem bardziej efektywnego biznesu – przekonują w najnowszym spocie reklamowym przedstawiciele i przedstawicielki polskiej branży marketingowej. Jak nie przegrać w przetargowe bingo?
17 listopada na blogu OpenAI pojawiła się informacja o tym, że Sam Altman ustępuje ze stanowiska dyrektora generalnego firmy. Powód? Zarząd spółki utracił do niego zaufanie. Kto przejmie po nim stery w OpenAI?
Polska potrzebuje większych postępów w dziedzinie adaptacji AI w biznesie. Według najnowszego badania Cisco AI Readiness Index jedynie 6% polskich firm jest w pełni przygotowanych do wdrożenia i wykorzystania technologii opartych na sztucznej inteligencji. Na świecie odsetek ten wynosi 14%.
Giganci e-commerce pod lupą UOKiK. Wysokie kary dla Zalando, Booking i Travelist
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów postawił zarzuty właścicielom platform Zalando, Booking i Travelist dotyczące niewdrożenia zmian wynikających z unijnej dyrektywy Omnibus, obowiązującej od początku 2023 roku.
UOKiK przeprowadził kontrolę platform internetowych, podczas której sprawdził poprawność praktyk biznesowych związanych z rozszerzonymi obowiązkami informacyjnymi. W dziewiętnastu badanych przypadkach stwierdzono naruszenia i wezwano przedsiębiorców do przedstawienia wyjaśnień oraz zmiany kwestionowanych działań.
Najczęstszym zaniedbaniem był brak wymaganych przepisami informacji o tym, że sprzedający na platformie podmiot jest przedsiębiorcą (np. taka informacja występowała tylko w regulaminie platformy). Często pojawiały się także upomnienia dotyczące informacji o podziale obowiązków pomiędzy platformą a sprzedawcami, które w wielu przypadkach były rozproszone w kilku dokumentach.
Po interwencji prezesa UOKiK większość przedsiębiorców zmieniło swoje działania lub zadeklarowało wprowadzenie modyfikacji. Wśród nich są dostawcy takich platform, jak Glovo, Uber Eats, Pyszne.pl, Wolt, Bolt Food, Aliexpress, Wakacje.pl, Free Now, Uber, Bolt, Facebook, Morele.net, Empik, Triverna.pl, Amazon czy Allegro.
Zalando, Booking, Travelist z grzywnami od UOKiK
Mimo wezwania skierowanego przez UOKiK wspomnianych zmian nie wprowadzili, ani nie zadeklarowali właściciele platform Zalando, Booking i Travelist. Dlatego też prezes Urzędu postawił im zarzuty naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. Jeśli zarzuty zostaną potwierdzone w postępowaniu, firmom grożą kary do 10 proc. obrotu.
"Klienci tych platform mogli nie być wyraźnie informowani, czy prezentowana oferta pochodzi od przedsiębiorcy czy osoby fizycznej niebędącej przedsiębiorcą oraz jaki jest podział obowiązków między platformą a sprzedającymi lub usługodawcami, co mogło utrudniać konsumentom podjęcie działań np. w przypadku reklamacji. Konsumenci mogli być pozbawieni dostępu do ważnych informacji, a w rezultacie możliwości świadomego zawierania transakcji na jasnych i przejrzystych zasadach", czytamy w komunikacie UOKiK.
To pierwsze tak zdecydowane działania UOKiK w kontekście egzekwowania najnowszej dyrektywy Omnibus, a sądząc po dość wysokich karach,to dopiero początek walki z nieuczciwymi praktykami.
Czym jest unijna dyrektywa Omnibus?
W komunikacie prasowym UOKiK przypomniał ponadto, że od 1 stycznia 2023 r. obowiązują nowe przepisy wynikające z unijnej dyrektywy Omnibus, które w szerokim zakresie wzmacniają ochronę konsumentów. Wśród nich ważna zmiana dotyczy nowych zasad informowania o cenach promocyjnych i konieczności podawania najniższej kwoty z 30 dni poprzedzających obniżkę.
Implementacja dyrektywy Omnibus zwiększa ochronę konsumentów w cyfrowym świecie, a przepisy nakładają na działających w internecie przedsiębiorców nowe obowiązki informacyjne. Wśród nich znajdują się podawanie numeru telefonu, informowanie czy i jak weryfikowane są udostępniane opinie, a w przypadku platform handlowych - wskazywanie, czy dana oferta pochodzi od przedsiębiorcy czy od osoby fizycznej niebędącej przedsiębiorcą.
Dziennikarz i muzyczny promotor, który od ponad 10 lat odpowiada za animowanie nocnego życia Warszawy. Prowadzi autorską audycję „Noc Rezydentów” na antenie Polskiego Radia. Aktualnie zajmuje się nowymi technologiami i tematyką biznesową.
Jak zmienił się świat po roku istnienia ChatGPT, co się dzieje w NCBR i dlaczego Meta ma (znowu) kłopoty z europejskim prawem dotyczącym prywatności? Zapraszamy na kolejny przegląd tygodnia redakcji Digitized.
Niedawno zwiedzałam niemal w pełni zautomatyzowaną fabrykę. Liczba pracowników była minimalna, a ich obowiązki ograniczały się do dbania o odpowiednią ilość materiałów i wciskania odpowiednich guzików. Ich prawdziwa praca zaczynała się, gdy maszyny się psuły. Wówczas ludzie okazywali się niezbędni.
Bez względu na to, czy nie możecie odżałować Universal Analyticsa, czy też po prostu szukacie narzędzia analitycznego bardziej zorientowanego na prywatność danych, na rynku istnieje wiele różnych alternatyw dla Google Analytics 4. Oto najciekawsze z nich.
Etyczny, a co za tym idzie – skuteczny przetarg jest gwarantem bardziej efektywnego biznesu – przekonują w najnowszym spocie reklamowym przedstawiciele i przedstawicielki polskiej branży marketingowej. Jak nie przegrać w przetargowe bingo?
Nasza strona wykorzystuje jedynie niezbędne funkcjonalne ciasteczka (cookie). Cenimy Twoją prywatność i nie dołączamy zewnętrznych, śledzących ciasteczek. Więcej szczegółów w naszej polityce prywatności.