Narzędzia
Żegnaj Universal Analytics. Witaj Google Analytics 4!
Google oficjalnie odchodzi od platformy Universal Analytics. Od 1 lipca 2023 r. głównym narzędziem zbierającym dane użytkowników z wyszukiwarki jest Google Analytics 4. Oto cztery najważniejsze różnice między platformami.
Google uruchomiło swoją nową platformę analityczną – Google Analytics 4 (GA4). W założeniach firmy najważniejszą cechą systemu jest zmiana podejścia do ekstrakcji i interpretacji danych o użytkownikach. Od teraz marketerzy mają otrzymywać lepsze, tj. bardziej wnikliwe wskaźniki i metryki, zapewniające bardziej dokładny wgląd w skuteczność kampanii reklamowych, oraz niemal nieograniczoną możliwość personalizacji samego narzędzia. Oto cztery najważniejsze różnice między Universal Analytics a GA4.
Google Analytics 4 - wskaźnik zaangażowania
Jedną z ważniejszych zmian, które wprowadza GA4, jest odejście od wskaźnika odrzuceń (bounce rate) na rzecz jego przeciwieństwa – wskaźnika zaangażowania (engagement rate). O ile ten pierwszy informował jedynie o tym, jak duży procent użytkowników opuścił stronę bez żadnej interakcji z nią, o tyle ten drugi precyzyjnie prześledzi aktywność odwiedzających w witrynie i ich poziom zainteresowania konkretnymi treściami. Dzięki temu zapewni znacznie lepszy kontekst dla poprawy wydajności samej strony, konwersji czy ruchu w ramach kampanii reklamowej.
Google Analytics 4 - zdarzenia i sztuczna inteligencja
Kolejną istotną różnicą między Universal Analytics a GA4 jest większa koncentracja na tzw. zdarzeniach (events). Pod tym pojęciem mogą kryć się niemal dowolne mierniki interakcji ze stroną np. odtworzenia wideo, kliknięcia w link czy nawet głębokość scrollowania. Każde z tych zdarzeń może ponadto kategoryzować użytkowników pod względem płci, ich aktualnej lokalizacji oraz urządzenia, z którego korzystają.
Ta elastyczność pozwoli z kolei na maksymalnie szczegółowe zrozumienie zachowań użytkowników i umożliwi precyzyjniejsze dostosowanie działań marketingowych do konkretnych grup odbiorców. Marketerzy otrzymają też pomoc ze strony sztucznej inteligencji w predykcjach zakupowych na podstawie wzorców zachowania użytkowników.
Google Analytics 4 - nowe podejście do prywatności
Wraz z prezentacją GA4 Google zamierza również dostosować się do ewoluującej polityki ochrony prywatności użytkowników. Od teraz platforma nie będzie zezwalać na wykorzystanie zewnętrznych plików cookie, a dane o odwiedzających stronę będą generowane jedynie na podstawie ich unikalnych numerów identyfikacyjnych (User ID). Ponadto, dane te będą przechowywane w specjalnym pliku cookie znanym jako „_ga”, który umożliwi precyzyjne rozróżnienie unikalnych użytkowników i ich sesji na stronach internetowych.
Google Analytics 4 - pełna personalizacja raportów
Najistotniejszą funkcjonalnością GA4 jest jednak niemal dowolna możliwość dostosowywania narzędzia do indywidualnych potrzeb. Dotyczy to jednak nie tylko konkretnych mierników kampanii, ale przede wszystkim struktury interfejsu oraz generowanych raportów z działań.
Marketerzy mogą obecnie personalizować swoje panele użytkownika, tak by w osobnych kartach wyświetlać konkretne dane np. o akwizycji czy zakupach na stronie. Taki poziom dostosowania stwarza z kolei możliwość śledzenia tylko tych danych, które mają największe znaczenie dla osiągnięcia celów biznesowych.
To jednak wciąż jedynie wierzchołek góry lodowej możliwości GA4. Zakres ten z pewnością poszerzy się w miarę adaptacji firm do platformy i eksploracji jej funkcjonalności.