17 listopada na blogu OpenAI pojawiła się informacja o tym, że Sam Altman ustępuje ze stanowiska dyrektora generalnego firmy. Powód? Zarząd spółki utracił do niego zaufanie. Kto przejmie po nim stery w OpenAI?
IBM w trybie pilnym zawiesił publikację materiałów promocyjnych na platformie X. Reklamy firmy pojawiły się bowiem obok treści promujących przemoc i mowę nienawiści. W ślad za IBM poszli także inni giganci m.in. Disney, Apple czy Paramount Global.
Poznaliśmy wyniki Ogólnopolskiego Badania Inwestorów organizowanego przez Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych. Co raport ten mówi nam o polskim środowisku inwestycyjnym?
Kobiety w branży IT w Polsce i na świecie. Raport Strong Woman 2023
Wyniki badania wskazują, że ekspertki z sektora IT nie tylko nie zmieniłyby branży, gdyby miały wybór, ale oceniają ją bardzo pozytywnie w większości aspektów. Aż 90% respondentek uważa, że wykorzystuje w pracy cały lub niemal cały swój potencjał.
Nikogo już dzisiaj nie powinna dziwić kobieta stojąca na czele zespołu w branży IT, ponieważ praca programistów dawno przestała być domeną mężczyzn w typie geeków. Jak podaje międzynarodowy raport Strong Women in IT 2023, aż 95 proc. ankietowanych kobiet zdecydowałoby się na karierę w tej branży po raz drugi.
Wyniki badania wskazują, że ekspertki z sektora IT nie tylko nie zmieniłyby branży, gdyby miały wybór, ale oceniają ją bardzo pozytywnie w większości aspektów. Aż 90% respondentek uważa, że wykorzystuje w pracy cały lub niemal cały swój potencjał. Jednocześnie 96% ankietowanych zarządzających pracą IT w korporacjach i 87% w startupach twierdzi, że dąży do zachowania równowagi między pracą a życiem prywatnym.
Respondentki zgodnie podkreślają także rolę wzajemnego wsparcia kobiet w branży. Deklaruje je 99% badanych pracownic korporacji i 97% zatrudnionych w startupach. Dwa lata temu wzajemne wsparcie deklarowało jedynie nieco ponad trzy czwarte reprezentantek startupów i około połowa przedstawicielek korporacji.
– Nie ma innej branży, która tak dynamicznie by się rozwijała i zwiększała swój wpływ na naszą codzienność. Rynek pracy wciąż potrzebuje specjalistek IT, ale one mimo to muszą się wciąż mierzyć z licznymi barierami – nie tylko związanymi ze standardowymi stereotypami o roli kobiety w społeczeństwie czy biznesie, ale też z tymi o ich predyspozycjach do nauk ścisłych i związanych z nimi zawodów. Chcemy zmieniać postrzeganie kobiet na wielu płaszczyznach – zarówno ułatwiając im rozwój w naszej organizacji, jak i promując najlepsze praktyki na zewnątrz – tłumaczy Izabela Tworzydło, dyrektorka Departamentu Komunikacji Korporacyjnej w Banku BNP Paribas.
Poprzednie edycje raportu powstawały w cieniu pandemii i rzeczywistości post pandemicznej. Praca stacjonarna zdaje się odchodzić do lamusa, pracuje tak bowiem poniżej 3% respondentek. Jednocześnie widoczna jest tendencja stopniowego odchodzenia od pracy całkowicie zdalnej, na rzecz modelu hybrydowego. O ile zdalnie pracuje wciąż niemal 75% respondentek zatrudnionych w korporacjach, to w startupach jest ich około połowy (52%), a niewiele mniej (45%) mniejszych organizacji postawiło już na model hybrydowy. 90% respondentek uważa, że wykorzystuje w pracy cały lub niemal cały swój potencjał. Jednocześnie 96% ankietowanych zarządzających w korporacjach i 87% w startupach twierdzi, że dąży do zachowania równowagi między pracą a życiem prywatnym. Jednocześnie zapytane o to, czego najbardziej potrzebują, aby móc dalej się rozwijać, na pierwszym miejscu wskazują więcej wolnego czasu, a na drugim - przestrzeń dla samorozwoju.
Strong Women wykazują niezwykłą zgodność, co do wzajemnego wspierania się kobiet w IT, prawie wszystkie – bo w korporacjach aż 99% respondentek (97% przedstawicielek startupów) deklaruje takie wsparcie. Badania z lat ubiegłych wskazują wyraźną tendencję wzrostową, w pierwszej edycji raportu, w roku 2019 takie wsparcie deklarowało jedynie nieco ponad trzy czwarte reprezentantek startupów i około połowa przedstawicielek korporacji.
W połączeniu z danymi dotyczącymi otrzymywania wsparcia (około 85% czuje wsparcie ze strony koleżanek) uzyskujemy obraz rosnącej solidarności między kobietami, a jej potrzebę dostrzega aż około 90% ankietowanych. Co ciekawe, duża część tego wsparcia zdaje się przybierać postać oddolnej inicjatywy, ponieważ zapytane o to, czy organizacja, w której pracują wspiera kobiety, liczby są już wyraźnie niższe (w korporacjach twierdząco odpowiedziało 75% kobiet, zaś spośród zarządzających startupami 63%), co oznacza, że na poziomie organizacji pozostało jeszcze wiele do zrobienia.
Autorzy badania pytali ekspertki także o to, jak widzą przyszłość branży. Aż 90% ankietowanych, jako najistotniejszy trend w IT wskazuje rozwój sztucznej inteligencji. Ważne będą także cyberbezpieczeństwo, technologie chmurowe, zarządzanie danymi, internet rzeczy oraz rozwiązania, które wspierają pracę zdalną. Respondentki podzieliły się również swoimi obawami. W związku z rozwojem technologii 45 proc. pracownic korporacji, 48 proc. pracownic startupów najbardziej niepokoi uzależnienie od nowych rozwiązań. Ekspertki IT wskazały również FOMO, czyli strach przed tym, że coś nas ominie w przypadku choćby chwilowego odłączenia od technologii, nadmiar narzędzi i aplikacji, negatywny wpływ technologii na zdrowie oraz na młodsze pokolenia i relacje, a także szerzenie się nienawiści w internecie oraz fake newsów.
Dziennikarz i muzyczny promotor, który od ponad 10 lat odpowiada za animowanie nocnego życia Warszawy. Prowadzi autorską audycję „Noc Rezydentów” na antenie Polskiego Radia. Aktualnie zajmuje się nowymi technologiami i tematyką biznesową.
Polska rajem dla spółek technologicznych, Ministerstwo Cyfryzacji wzmacnia internet w całym kraju, a Blik rozpoczyna ekspansję europejską. Jednocześnie WeWork znalazł się na skraju bankructwa, a Chiny mają kłopoty gospodarcze. O czym jeszcze warto wiedzieć?
Tencent wykupił udziały w Techlandzie, a Unia Europejska bierze się za regulację rynku pracy z naciskiem na samozatrudnienie i umowy cywilnoprawne. Z kolei krakowska AGH pracuje nad zupełnie nowym narzędziem AI dla lekarzy. Czym jeszcze żyliśmy w minionym tygodniu?
Niedawno zwiedzałam niemal w pełni zautomatyzowaną fabrykę. Liczba pracowników była minimalna, a ich obowiązki ograniczały się do dbania o odpowiednią ilość materiałów i wciskania odpowiednich guzików. Ich prawdziwa praca zaczynała się, gdy maszyny się psuły. Wówczas ludzie okazywali się niezbędni.
Bez względu na to, czy nie możecie odżałować Universal Analyticsa, czy też po prostu szukacie narzędzia analitycznego bardziej zorientowanego na prywatność danych, na rynku istnieje wiele różnych alternatyw dla Google Analytics 4. Oto najciekawsze z nich.
Nasza strona wykorzystuje jedynie niezbędne funkcjonalne ciasteczka (cookie). Cenimy Twoją prywatność i nie dołączamy zewnętrznych, śledzących ciasteczek. Więcej szczegółów w naszej polityce prywatności.