Etyczny, a co za tym idzie – skuteczny przetarg jest gwarantem bardziej efektywnego biznesu – przekonują w najnowszym spocie reklamowym przedstawiciele i przedstawicielki polskiej branży marketingowej. Jak nie przegrać w przetargowe bingo?
17 listopada na blogu OpenAI pojawiła się informacja o tym, że Sam Altman ustępuje ze stanowiska dyrektora generalnego firmy. Powód? Zarząd spółki utracił do niego zaufanie. Kto przejmie po nim stery w OpenAI?
Polska potrzebuje większych postępów w dziedzinie adaptacji AI w biznesie. Według najnowszego badania Cisco AI Readiness Index jedynie 6% polskich firm jest w pełni przygotowanych do wdrożenia i wykorzystania technologii opartych na sztucznej inteligencji. Na świecie odsetek ten wynosi 14%.
Napraw, nie wyrzucaj. UE pracuje nad projektem prawa do naprawy
Parlament Europejski rozpoczął prace nad tzw. prawem do naprawy. Nowe przepisy mają zachęcać konsumentów i konsumentki do naprawiania zepsutych produktów zamiast kupowania nowych.
„Komisja ds. Rynku Wewnętrznego przyjęła swoje stanowisko w sprawie nowych środków wzmacniających prawo do naprawy i promujących zrównoważoną konsumpcję” – czytamy w komunikacie Parlamentu Europejskiego.
Celem nowych przepisów jest zwiększenie liczby napraw w trakcie okresu gwarancji prawnej produktów i po jej wygaśnięciu oraz promowanie nowej kultury zrównoważonej konsumpcji. Projekt zakłada, że sprzedawcy byliby zobowiązani do zaoferowania bezpłatnej naprawy produktów (np. pralek, odkurzaczy, smartfonów) w okresie gwarancji prawnej, chyba że naprawa byłaby droższa od wymiany, niemożliwa lub niewygodna dla konsumenta.
Eurodeputowani postulują także, by naprawy odbywały się w rozsądnych ramach czasowych, a producenci oferowali konsumentom urządzenia zastępcze do wypożyczenia. Zgodnie z projektem w przypadku skorzystania z naprawy konsumenci otrzymywaliby także przedłużenie gwarancji prawnej na naprawiony produkt o rok.
Jeśli natomiast danego sprzętu nie dałoby się naprawić, producenci mieliby oferować produkt odnowiony. W ten sposób niezależne warsztaty, osoby zajmujące się naprawami i użytkownicy końcowi uzyskaliby dostęp do wszystkich części zamiennych, informacji i narzędzi w rozsądnych kosztach przez cały okres użytkowania produktu. Jednocześnie państwa członkowskie UE miałyby promować kulturę napraw za pomocą zachęt finansowych takich jak bony i krajowe fundusze naprawcze.
– Konsumenci często przedwcześnie pozbywają się uszkodzonych produktów konsumpcyjnych, mimo że ich naprawa i dalsze użytkowanie byłyby możliwe. Dzieje się tak, gdy w ramach gwarancji prawnej określonej w dyrektywie w sprawie sprzedaży towarów konsumenci wybierają wymianę zamiast naprawy oraz gdy poza gwarancją prawną zniechęca się ich do naprawy z powodu jej nieoptymalnych możliwości i warunków – czytamy w oficjalnym wniosku.
Zdaniem eurodeputowanych nowe przepisy mają szansę zwiększyć konkurencję, obniżyć koszty napraw i zapewnić konsumentom większy wybór. Krajowe platformy internetowe umożliwiłyby natomiast znalezienie lokalnych warsztatów i sprzedawców odnowionych towarów. Konsumenci mogliby także – jak wynika z projektu – uzyskać przegląd warunków naprawy każdego urządzenia, w tym informacje o osobie zajmującej się naprawą, maksymalną cenę i potrzebny czas.
Prawo do naprawy a Europejski Zielony Ład
Inicjatywa Komisji wpisuje się w cele Europejskiego Zielonego Ładu w zakresie zrównoważonej konsumpcji oraz uzupełniać rozporządzenie w sprawie Ekoprojektu i dyrektywę w sprawie wzmocnienia pozycji konsumentów w kontekście zielonej transformacji.
Jak podkreśla KE, przedwczesne pozbywanie się nadających się do użytku produktów generuje 261 milionów ton emisji CO2, zużywa 30 milionów ton zasobów i skutkuje 35 milionami ton odpadów każdego roku. Projekt zostanie poddany pod głosowanie w PE na sesji plenarnej w listopadzie. Gdy Rada przyjmie swoje stanowisko, będą mogły rozpocząć się negocjacje w sprawie ostatecznego tekstu regulacji.
Dziennikarz i muzyczny promotor, który od ponad 10 lat odpowiada za animowanie nocnego życia Warszawy. Prowadzi autorską audycję „Noc Rezydentów” na antenie Polskiego Radia. Aktualnie zajmuje się nowymi technologiami i tematyką biznesową.
Jak zmienił się świat po roku istnienia ChatGPT, co się dzieje w NCBR i dlaczego Meta ma (znowu) kłopoty z europejskim prawem dotyczącym prywatności? Zapraszamy na kolejny przegląd tygodnia redakcji Digitized.
Niedawno zwiedzałam niemal w pełni zautomatyzowaną fabrykę. Liczba pracowników była minimalna, a ich obowiązki ograniczały się do dbania o odpowiednią ilość materiałów i wciskania odpowiednich guzików. Ich prawdziwa praca zaczynała się, gdy maszyny się psuły. Wówczas ludzie okazywali się niezbędni.
Bez względu na to, czy nie możecie odżałować Universal Analyticsa, czy też po prostu szukacie narzędzia analitycznego bardziej zorientowanego na prywatność danych, na rynku istnieje wiele różnych alternatyw dla Google Analytics 4. Oto najciekawsze z nich.
Etyczny, a co za tym idzie – skuteczny przetarg jest gwarantem bardziej efektywnego biznesu – przekonują w najnowszym spocie reklamowym przedstawiciele i przedstawicielki polskiej branży marketingowej. Jak nie przegrać w przetargowe bingo?
Nasza strona wykorzystuje jedynie niezbędne funkcjonalne ciasteczka (cookie). Cenimy Twoją prywatność i nie dołączamy zewnętrznych, śledzących ciasteczek. Więcej szczegółów w naszej polityce prywatności.