Raport IAB Polska: Rynek reklamy online z dwucyfrowym wzrostem

Rok 2023 był dla reklamy online wyjątkowo owocny. Po kłopotach, jakie przyniosły ze sobą wydarzenia z ubiegłego roku, rynek odzyskał zamrożone budżety, a dynamika wzrostu w ujęciu rocznym skoczyła z 5% do 12%. W pierwszym kwartale 2023 roku odnotowano natomiast stabilizację

Raport IAB Polska: Rynek reklamy online z dwucyfrowym wzrostem

W pierwszym półroczu 2023 roku wydatki na reklamę online wzrosły o prawie 400 mln zł w ujęciu rok do roku, wynika raportu IAB Polska/PwC AdEx. Dzięki temu wartość cyfrowego rynku reklamowego osiągnęła prawie 3,6 mld zł z dynamiką wzrostu na poziomie 12%. Po pierwszym kwartale roku 2023, w którym odnotowano indeks wzrostu na poziomie prawie 14%, reklama online utrzymała dwucyfrowe tempo rozwojowe. W drugim kwartale wyniosło ono prawie 11%, co przełożyło się na dynamikę w całym półroczu na poziomie 12%.

– Utrzymanie dynamiki wzrostu rynku na dwucyfrowym poziomie na pewno cieszy, zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, że rok 2023 stał dalej pod znakiem wojny w Ukrainie, a także na Bliskim Wschodzie, a tym samym cechował się dużym poziomem ryzyka i niepewności. Analizując dane wydatków na reklamę online, wyraźnie widać, że polski rynek dołączył do grona dojrzałych i stabilnych rynków europejskich – powiedział Włodzimierz Schmidt, prezes IAB Polska.

Ogólny obraz rynku nie uległ zmianie. Dalej dominującym formatem jest reklama graficzna w postaci statycznego displayu oraz wideo, która legitymuje się udziałem w rynku na poziomie 42%. Wyprzedza pod tym kątem SEM, stanowiący jedną trzecią tortu reklamowego online. Prawie wszystkie formaty odnotowały dodatnie wskaźniki wzrostu z wyjątkiem komunikacji
e-mail marketingowej.

Największe wzrosty wartości odnotowano w branżach „podróże, motoryzacja, HoReCa” oraz „farmaceutyki, leki”. Wszystko wskazuje więc na to, że polski rynek reklamowy online dołączył do grona dojrzałych i stabilnych rynków europejskich.

– Utrzymanie dwucyfrowej dynamiki wzrostu rynku na poziomie 10 proc. cieszy zwłaszcza w kontekście dużego poziomu ryzyka i niepewności w roku 2023 związanych z globalnymi konfliktami na świecie –dodał Włodzimierz Schmidt.

IAB AdEx jest cyklicznym badaniem służącym do mierzenia wydatków na reklamę internetową. Projekt realizuje IAB Polska wspólnie z PwC od 2007 roku, a jego wyniki stały się standardem rynkowym i są bazą dla innych analiz dotyczących wydatków reklamowych. W badaniu biorą udział wszystkie wiodące firmy internetowe.

)

Świetnie! Twoja rejestracja się powiodła.

Witaj z powrotem!

Twoja rejestracja w Digitized - magazyn dla ludzi w cyfrowym świecie zakończyła się sukcesem.

Sukces! Sprawdź swoje konto e-mail w poszukiwaniu magicznego linku do logowania.

Sukces! Twoje informacje rozliczeniowe zostały zaktualizowane.

Twoje informacje rozliczeniowe nie zostały zaktualizowane.