Etyczny, a co za tym idzie – skuteczny przetarg jest gwarantem bardziej efektywnego biznesu – przekonują w najnowszym spocie reklamowym przedstawiciele i przedstawicielki polskiej branży marketingowej. Jak nie przegrać w przetargowe bingo?
17 listopada na blogu OpenAI pojawiła się informacja o tym, że Sam Altman ustępuje ze stanowiska dyrektora generalnego firmy. Powód? Zarząd spółki utracił do niego zaufanie. Kto przejmie po nim stery w OpenAI?
Polska potrzebuje większych postępów w dziedzinie adaptacji AI w biznesie. Według najnowszego badania Cisco AI Readiness Index jedynie 6% polskich firm jest w pełni przygotowanych do wdrożenia i wykorzystania technologii opartych na sztucznej inteligencji. Na świecie odsetek ten wynosi 14%.
Raport IAB Polska: Rynek reklamy online z dwucyfrowym wzrostem
Rok 2023 był dla reklamy online wyjątkowo owocny. Po kłopotach, jakie przyniosły ze sobą wydarzenia z ubiegłego roku, rynek odzyskał zamrożone budżety, a dynamika wzrostu w ujęciu rocznym skoczyła z 5% do 12%. W pierwszym kwartale 2023 roku odnotowano natomiast stabilizację
W pierwszym półroczu 2023 roku wydatki na reklamę online wzrosły o prawie 400 mln zł w ujęciu rok do roku, wynika raportu IAB Polska/PwC AdEx. Dzięki temu wartość cyfrowego rynku reklamowego osiągnęła prawie 3,6 mld zł z dynamiką wzrostu na poziomie 12%. Po pierwszym kwartale roku 2023, w którym odnotowano indeks wzrostu na poziomie prawie 14%, reklama online utrzymała dwucyfrowe tempo rozwojowe. W drugim kwartale wyniosło ono prawie 11%, co przełożyło się na dynamikę w całym półroczu na poziomie 12%.
– Utrzymanie dynamiki wzrostu rynku na dwucyfrowym poziomie na pewno cieszy, zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, że rok 2023 stał dalej pod znakiem wojny w Ukrainie, a także na Bliskim Wschodzie, a tym samym cechował się dużym poziomem ryzyka i niepewności. Analizując dane wydatków na reklamę online, wyraźnie widać, że polski rynek dołączył do grona dojrzałych i stabilnych rynków europejskich – powiedział Włodzimierz Schmidt, prezes IAB Polska.
Ogólny obraz rynku nie uległ zmianie. Dalej dominującym formatem jest reklama graficzna w postaci statycznego displayu oraz wideo, która legitymuje się udziałem w rynku na poziomie 42%. Wyprzedza pod tym kątem SEM, stanowiący jedną trzecią tortu reklamowego online. Prawie wszystkie formaty odnotowały dodatnie wskaźniki wzrostu z wyjątkiem komunikacji e-mail marketingowej.
Największe wzrosty wartości odnotowano w branżach „podróże, motoryzacja, HoReCa” oraz „farmaceutyki, leki”. Wszystko wskazuje więc na to, że polski rynek reklamowy online dołączył do grona dojrzałych i stabilnych rynków europejskich.
– Utrzymanie dwucyfrowej dynamiki wzrostu rynku na poziomie 10 proc. cieszy zwłaszcza w kontekście dużego poziomu ryzyka i niepewności w roku 2023 związanych z globalnymi konfliktami na świecie –dodał Włodzimierz Schmidt.
IAB AdEx jest cyklicznym badaniem służącym do mierzenia wydatków na reklamę internetową. Projekt realizuje IAB Polska wspólnie z PwC od 2007 roku, a jego wyniki stały się standardem rynkowym i są bazą dla innych analiz dotyczących wydatków reklamowych. W badaniu biorą udział wszystkie wiodące firmy internetowe.
Dziennikarz i muzyczny promotor, który od ponad 10 lat odpowiada za animowanie nocnego życia Warszawy. Prowadzi autorską audycję „Noc Rezydentów” na antenie Polskiego Radia. Aktualnie zajmuje się nowymi technologiami i tematyką biznesową.
Polska rajem dla spółek technologicznych, Ministerstwo Cyfryzacji wzmacnia internet w całym kraju, a Blik rozpoczyna ekspansję europejską. Jednocześnie WeWork znalazł się na skraju bankructwa, a Chiny mają kłopoty gospodarcze. O czym jeszcze warto wiedzieć?
Jak zmienił się świat po roku istnienia ChatGPT, co się dzieje w NCBR i dlaczego Meta ma (znowu) kłopoty z europejskim prawem dotyczącym prywatności? Zapraszamy na kolejny przegląd tygodnia redakcji Digitized.
Tencent wykupił udziały w Techlandzie, a Unia Europejska bierze się za regulację rynku pracy z naciskiem na samozatrudnienie i umowy cywilnoprawne. Z kolei krakowska AGH pracuje nad zupełnie nowym narzędziem AI dla lekarzy. Czym jeszcze żyliśmy w minionym tygodniu?
Niedawno zwiedzałam niemal w pełni zautomatyzowaną fabrykę. Liczba pracowników była minimalna, a ich obowiązki ograniczały się do dbania o odpowiednią ilość materiałów i wciskania odpowiednich guzików. Ich prawdziwa praca zaczynała się, gdy maszyny się psuły. Wówczas ludzie okazywali się niezbędni.
Nasza strona wykorzystuje jedynie niezbędne funkcjonalne ciasteczka (cookie). Cenimy Twoją prywatność i nie dołączamy zewnętrznych, śledzących ciasteczek. Więcej szczegółów w naszej polityce prywatności.