Optymalizacja i automatyzacja
Sztuczna inteligencja a proces rekrutacji w Polsce. Najnowszy raport ManpowerGroup
Według najnowszego raportu ManpowerGroup tylko 11% polskich firm w pełni wykorzystuje narzędzia sztucznej inteligencji w procesach rekrutacyjnych, ale coraz więcej organizacji planuje wdrożenie tej technologii w najbliższym czasie.
18% polskich przedsiębiorców nie bierze pod uwagę wykorzystania sztucznej inteligencji w rekrutacji, a 16% nie chce włączać jej przez co najmniej trzy najbliższe lata – wynika z raportu ManpowerGroup. Jednocześnie aż połowa badanych firm korzysta z AI lub planuje ją wdrożyć w ciągu roku.
Zgodnie z raportem, 11 % polskich firm w pełni wykorzystuje technologie sztucznej inteligencji (AI) w procesach rekrutacyjnych, a 20% realizuje przy udziale narzędzi AI niektóre z elementów procesów rekrutacyjnych; 19% planuje ich wprowadzenie w ciągu najbliższego roku, a 16% - przed upływem trzech lat. Zauważono, iż łącznie "50% polskich firm korzysta ze sztucznej inteligencji w procesach HR lub planuje ją wdrożyć w ciągu najbliższego roku”. Cytowana w raporcie ekspertka Manpower - Marta Szymańska wskazała, iż dzięki wdrożeniu elementów sztucznej inteligencji firmy mogą zoptymalizować oraz zautomatyzować zadania.
"Możliwość szybkiego analizowania wielu kandydatów to bardziej przemyślane decyzje o zatrudnieniu" - oceniła. W opinii Szymańskiej, organizacje, które są sceptyczne wobec wykorzystania sztucznej inteligencji, obawiają się zwykle "bezosobowej natury AI i jej obojętności na to, jakie kandydat będzie miał doświadczenia związane z daną firmą, co jest niezwykle ważne w budowaniu marki pracodawcy”.
Pracodawcy zostali zapytani o to, jak ich zdaniem narzędzia sztucznej inteligencji wpłyną na poszczególne obszary HR w ciągu najbliższych dwóch lat. Najbardziej pozytywne efekty tych innowacji - jak podano - oczekiwane są w obszarze reskillingu i upskillingu, niezbędnych szkoleń pracowników oraz wzroście zaangażowania talentów.
"Wśród ewentualnych, negatywnych skutków, jakie może przynieść implementacja AI, ankietowane przedsiębiorstwa wskazują głównie na realizację celów ESG oraz wpływ na liczbę zatrudnianych specjalistów” - podano w raporcie.
Jak stwierdziła ekspertka Manpower, sztuczna inteligencja może wzmocnić, ale też osłabić zaangażowanie talentów, "wszystko jest bowiem zależne od odpowiedniego jej wdrożenia". Zdaniem Szymańskiej, poprawa efektywności, spersonalizowane rekomendacje rozwoju i motywujący feedback mogą pozytywnie wpłynąć na zaangażowanie pracowników.
"Właściwe zastosowanie AI powinno uwzględniać równowagę między automatyzacją, a ludzkim elementem, aby zachować wartość pracy, rozwój zawodowy oraz zwiększyć zaangażowanie talentów" - wskazała na koniec ekspertka oraz współautorka badania, które przeprowadzono na grupie 510 polskich pracodawców w ramach raportu Barometr ManpowerGroup Perspektyw Zatrudnienia dla III kwartału 2023 roku.