Etyczny, a co za tym idzie – skuteczny przetarg jest gwarantem bardziej efektywnego biznesu – przekonują w najnowszym spocie reklamowym przedstawiciele i przedstawicielki polskiej branży marketingowej. Jak nie przegrać w przetargowe bingo?
17 listopada na blogu OpenAI pojawiła się informacja o tym, że Sam Altman ustępuje ze stanowiska dyrektora generalnego firmy. Powód? Zarząd spółki utracił do niego zaufanie. Kto przejmie po nim stery w OpenAI?
Polska potrzebuje większych postępów w dziedzinie adaptacji AI w biznesie. Według najnowszego badania Cisco AI Readiness Index jedynie 6% polskich firm jest w pełni przygotowanych do wdrożenia i wykorzystania technologii opartych na sztucznej inteligencji. Na świecie odsetek ten wynosi 14%.
Sztuczna inteligencja a proces rekrutacji w Polsce. Najnowszy raport ManpowerGroup
Według najnowszego raportu ManpowerGroup tylko 11% polskich firm w pełni wykorzystuje narzędzia sztucznej inteligencji w procesach rekrutacyjnych, ale coraz więcej organizacji planuje wdrożenie tej technologii w najbliższym czasie.
18% polskich przedsiębiorców nie bierze pod uwagę wykorzystania sztucznej inteligencji w rekrutacji, a 16% nie chce włączać jej przez co najmniej trzy najbliższe lata – wynika z raportu ManpowerGroup. Jednocześnie aż połowa badanych firm korzysta z AI lub planuje ją wdrożyć w ciągu roku.
Zgodnie z raportem, 11 % polskich firm w pełni wykorzystuje technologie sztucznej inteligencji (AI) w procesach rekrutacyjnych, a 20% realizuje przy udziale narzędzi AI niektóre z elementów procesów rekrutacyjnych; 19% planuje ich wprowadzenie w ciągu najbliższego roku, a 16% - przed upływem trzech lat. Zauważono, iż łącznie "50% polskich firm korzysta ze sztucznej inteligencji w procesach HR lub planuje ją wdrożyć w ciągu najbliższego roku”. Cytowana w raporcie ekspertka Manpower - Marta Szymańska wskazała, iż dzięki wdrożeniu elementów sztucznej inteligencji firmy mogą zoptymalizować oraz zautomatyzować zadania.
"Możliwość szybkiego analizowania wielu kandydatów to bardziej przemyślane decyzje o zatrudnieniu" - oceniła. W opinii Szymańskiej, organizacje, które są sceptyczne wobec wykorzystania sztucznej inteligencji, obawiają się zwykle "bezosobowej natury AI i jej obojętności na to, jakie kandydat będzie miał doświadczenia związane z daną firmą, co jest niezwykle ważne w budowaniu marki pracodawcy”.
Pracodawcy zostali zapytani o to, jak ich zdaniem narzędzia sztucznej inteligencji wpłyną na poszczególne obszary HR w ciągu najbliższych dwóch lat. Najbardziej pozytywne efekty tych innowacji - jak podano - oczekiwane są w obszarze reskillingu i upskillingu, niezbędnych szkoleń pracowników oraz wzroście zaangażowania talentów.
"Wśród ewentualnych, negatywnych skutków, jakie może przynieść implementacja AI, ankietowane przedsiębiorstwa wskazują głównie na realizację celów ESG oraz wpływ na liczbę zatrudnianych specjalistów” - podano w raporcie.
Jak stwierdziła ekspertka Manpower, sztuczna inteligencja może wzmocnić, ale też osłabić zaangażowanie talentów, "wszystko jest bowiem zależne od odpowiedniego jej wdrożenia". Zdaniem Szymańskiej, poprawa efektywności, spersonalizowane rekomendacje rozwoju i motywujący feedback mogą pozytywnie wpłynąć na zaangażowanie pracowników.
"Właściwe zastosowanie AI powinno uwzględniać równowagę między automatyzacją, a ludzkim elementem, aby zachować wartość pracy, rozwój zawodowy oraz zwiększyć zaangażowanie talentów" - wskazała na koniec ekspertka oraz współautorka badania, które przeprowadzono na grupie 510 polskich pracodawców w ramach raportu Barometr ManpowerGroup Perspektyw Zatrudnienia dla III kwartału 2023 roku.
Dziennikarz i muzyczny promotor, który od ponad 10 lat odpowiada za animowanie nocnego życia Warszawy. Prowadzi autorską audycję „Noc Rezydentów” na antenie Polskiego Radia. Aktualnie zajmuje się nowymi technologiami i tematyką biznesową.
Polska rajem dla spółek technologicznych, Ministerstwo Cyfryzacji wzmacnia internet w całym kraju, a Blik rozpoczyna ekspansję europejską. Jednocześnie WeWork znalazł się na skraju bankructwa, a Chiny mają kłopoty gospodarcze. O czym jeszcze warto wiedzieć?
Jak zmienił się świat po roku istnienia ChatGPT, co się dzieje w NCBR i dlaczego Meta ma (znowu) kłopoty z europejskim prawem dotyczącym prywatności? Zapraszamy na kolejny przegląd tygodnia redakcji Digitized.
Tencent wykupił udziały w Techlandzie, a Unia Europejska bierze się za regulację rynku pracy z naciskiem na samozatrudnienie i umowy cywilnoprawne. Z kolei krakowska AGH pracuje nad zupełnie nowym narzędziem AI dla lekarzy. Czym jeszcze żyliśmy w minionym tygodniu?
Niedawno zwiedzałam niemal w pełni zautomatyzowaną fabrykę. Liczba pracowników była minimalna, a ich obowiązki ograniczały się do dbania o odpowiednią ilość materiałów i wciskania odpowiednich guzików. Ich prawdziwa praca zaczynała się, gdy maszyny się psuły. Wówczas ludzie okazywali się niezbędni.
Nasza strona wykorzystuje jedynie niezbędne funkcjonalne ciasteczka (cookie). Cenimy Twoją prywatność i nie dołączamy zewnętrznych, śledzących ciasteczek. Więcej szczegółów w naszej polityce prywatności.