UOKiK nałożył pierwsze kary za kryptoreklamę w mediach społecznościowych

UOKiK nałożył ponad 5 mln zł kary za nieprawidłowe oznaczanie materiałów reklamowych w mediach społecznościowych. Decyzje dotyczą spółki Olimp Laboratories oraz trojga influencerów z branży fitness. To pierwsze kary nałożone na twórców oraz reklamodawcę za stosowanie kryptoreklamy.

UOKiK nałożył pierwsze kary za kryptoreklamę w mediach społecznościowych

5 mln kary za kryptoreklamę

Niespełna rok po opublikowaniu Rekomendacji Prezesa UOKiK dotyczących oznaczania treści reklamowych przez influencerów w mediach społecznościowych i po licznych działaniach w ramach kampanii #OznaczamReklamy, prezes UOKIK wymierzył pierwsze kary za kryptoreklamę i wprowadzanie konsumentów w błąd w mediach społecznościowych. Ponad 5 mln grzywny nałożył na lidera z branży suplementów diety – spółkę Olimp Laboratories oraz łącznie ponad 40 tys. zł na trójkę influencerów z branży fitness, którzy publikowali materiały reklamowe producenta na swoich instagramowych profilach. Decyzja ta nie jest w tej chwili ostateczna.

– Przeprowadzone postępowania potwierdziły zarzuty wobec spółki Olimp Laboratories oraz trojga współpracujących z nią influencerów. Zamieszczając materiały sponsorowane zgodnie z otrzymanymi od reklamodawcy wytycznymi, twórcy nie oznaczali ich, bądź robili to w sposób, który nie wskazywał bezpośrednio na handlowy charakter publikacji. Marka zalecała im przy tym stosowanie niejasnych oznaczeń materiałów reklamowych […]. Charakter stosowanych znaczników, a często także ich umiejscowienie, powodowały, że z publikacji nie wynikał jednoznacznie ich komercyjny charakter – zwraca uwagę UOKiK w komunikacie.

Aby oznaczenie materiału reklamowego było czytelne, należy zadbać o odpowiednią widoczność powyższych informacji, np. poprzez zastosowanie wyróżniającej się czcionki. Można też skorzystać z funkcjonalności serwisów społecznościowych, które oferują oznaczanie postów jako sponsorowane. Istotne jest również odpowiednie umiejscowienie oznaczeń informujących o reklamie - w myśl Rekomendacji, powinno się je stosować na początku opisu bądź nagrania, co pozwoli konsumentom już na wstępnym etapie zapoznać się z charakterem publikacji.

Warto podkreślić, że to pierwsze kary nałożone zarówno na twórców, jak i na reklamodawcę za nieprawidłowe oznaczanie treści reklamowych. Przedstawiciele UOKiK zapowiadają jednak, że to nie koniec i będą kolejne kontrole oraz kary w kontekście nieuczciwych praktyk reklamowych oraz wprowadzaniu w błąd potencjalnych konsumentów.

)

Świetnie! Twoja rejestracja się powiodła.

Witaj z powrotem!

Twoja rejestracja w Digitized - magazyn dla ludzi w cyfrowym świecie zakończyła się sukcesem.

Sukces! Sprawdź swoje konto e-mail w poszukiwaniu magicznego linku do logowania.

Sukces! Twoje informacje rozliczeniowe zostały zaktualizowane.

Twoje informacje rozliczeniowe nie zostały zaktualizowane.