Chiński Tencent przejmuje pakiet większościowy Techlandu

Takie transakcje zawsze niosą ze sobą obawy. W oficjalnych oświadczeniach pojawiają się oczywiście zapewnienia o nienaruszalności własności intelektualnej, w praktyce bywa inaczej. Jak będzie tym razem?

Chiński Tencent przejmuje pakiet większościowy Techlandu

Tencent, chiński gigant technologiczny, przejął pakiet większościowy wrocławskiej spółki Techland, producenta gier wideo znanego m.in. z kultowej serii „Dying Light”. Prezes Techlandu, Paweł Marchewka, zapewnia, że studio zachowa prawo do własności intelektualnej, a on sam – stanowisko. Obopólne porozumienie gwarantuje też Polakom pełną swobodę twórczą. W wydanym z okazji podjęcia współpracy z Tencetem oświadczeniu prezes Marchewka stwierdził:

Połączenie sił z Tencent pozwoli nam wrzucić najwyższy bieg, jeżeli chodzi o wdrażanie naszej wizji dotyczącej gier. Wybraliśmy sprzymierzeńca, który miał już okazję współpracować z kilkoma z najlepszych na świecie firm zajmujących się grami i który pomógł im osiągnąć nowe wyżyny – jednocześnie szanując ich metody działania. Zachowamy pełną własność naszych tytułów, utrzymamy swobodę artystyczną i twórczą, a także wciąż będziemy działać w sposób, który wydaje nam się właściwy”.

Tencent to założona przez Ma Huantenga potężna międzynarodowa korporacja technologiczna i inwestycyjno-holdingowa, odpowiedzialna m.in. za najpopularniejszą na chińskim rynku aplikację WeChat. Do Tencentu należą takie spółki jak Riot Games (producent Laegue of Legends), a także studio odpowiedzialne za Call od Duty Mobile. Chiński gigant ma także udziały w Grinding Gear Games (Path of Exile), Supercell (Clash of Clans, Brawl Stars), Klei Entertainment (Don’t starve), inwestował też w Ubisoft czy Epic games (Fortnite). Tencent to gracz pokroju Microsoftu, którego kapitalizację rynkową szacuje się na 413 mld dol.

Panorama Wrocławia

Takie transakcje zawsze niosą ze sobą obawy. W oficjalnych oświadczeniach pojawiają się oczywiście zapewnienia o nienaruszalności własności intelektualnej, w praktyce bywa inaczej. Tencet należy do tej grupy chińskich inwestorów, którzy mając pełną świadomość różnic kulturowych i mentalnych pozostawiają swoim europejskim i amerykańskim partnerom sporo swobody w obszarze kreacji i działania w szerszym sensie. Gdy Riot Games sprzeciwił się stworzeniu mobilnej wersji League of Legends, chińscy partnerzy wyprodukowali opartą na podobnym pomyśle Honor of Kings, która szybko zyskała w Chinach ogromną popularność. Trudno z tego rynku zrezygnować.

Jak pokazują oficjalne dane udostępnione przez Valve, w czerwcu 2023 roku prawie 28% klientów tego amerykańskiego sklepu posługiwało się językiem chińskim. Podobne spostrzeżenia mają twórcy gier niezależnych. Szacunkowo Chiny odpowiadają za 20-30 proc. sprzedanych kopii.

)

Świetnie! Twoja rejestracja się powiodła.

Witaj z powrotem!

Twoja rejestracja w Digitized - magazyn dla ludzi w cyfrowym świecie zakończyła się sukcesem.

Sukces! Sprawdź swoje konto e-mail w poszukiwaniu magicznego linku do logowania.

Sukces! Twoje informacje rozliczeniowe zostały zaktualizowane.

Twoje informacje rozliczeniowe nie zostały zaktualizowane.