Pliki cookie. UE planuje kolejne zmiany. Czy irytujące banery znikną ze stron?

Obecny wymóg uzyskania zgody na pliki cookie spowodował lawinę banerów na większości stron internetowych, co stało się uciążliwe dla internautów. Unia Europejska pracuje nad nowymi regulacjami, które mają uczynić proces odrzucania ich jeszcze łatwiejszym dla użytkowników. 

Pliki cookie. UE planuje kolejne zmiany. Czy irytujące banery znikną ze stron?

Od 2016 roku, czyli od wejścia w życie przepisów RODO, użytkownicy i użytkowniczki internetu mają możliwość akceptacji lub odrzucenia śledzenia za pomocą plików cookie na odwiedzanych przez siebie stronach. Niektóre witryny utrudniają jednak ten proces za pomocą niezwykle uciążliwych banerów. Unia Europejska dostrzega ten problem i planuje go rozwiązać.

Didier Reynders, komisarz ds. sprawiedliwości Unii Europejskiej, przyznał niedawno w wywiadzie dla niemieckiej gazety Welt am Sonntag, że "Komisja Europejska rozważa zmiany w obecnych przepisach, aby złagodzić uciążliwość banerów zgody na pliki cookie".

Najważniejszą zmianą ma być wprowadzenie przycisku „odrzuć wszystkie”. Dzięki temu osoby, które nie chcą korzystać z plików cookie, będą mogły szybko i łatwo z nich zrezygnować bez konieczności walki z nieprzyjaznym interfejsem użytkownika.

Jednym z proponowanych rozwiązań jest także przechowywanie preferencji użytkowników przez strony internetowe, co umożliwi przedstawienie formularza zgody tylko raz w roku. Dodatkowo Unia Europejska liczy na dobrowolne zaangażowanie dużych platform, takich jak Meta czy X, w dostarczanie przejrzystych informacji na temat korzystania z plików cookie.

Obecnie, gdy odwiedzamy strony internetowe, przeglądarka zapisuje różne dane, takie jak ustawienia strony czy tokeny sesji. Unia Europejska planuje też wprowadzenie regulacji, które nakładają na strony obowiązek dostarczania jasnych informacji dotyczących zbieranych danych oraz umożliwiają użytkownikom łatwe zarządzanie plikami cookie.

Doniesienia na temat planów Unii Europejskiej zbiegają się w czasie z planami Google. 4 stycznia 2024 r. amerykański gigant rozpoczął wdrażanie nowej funkcji o nazwie Tracking Protection do swojej flagowej przeglądarki. Narzędzie docelowo ma usunąć wszystkie zewnętrzne pliki cookie z Google Chrome i zapewnić użytkownikom lepszą ochronę prywatności.

Jak na razie funkcja Tracking Protection znajduje się w fazie testów i dostępna będzie na urządzeniach jednego procenta losowo wybranych użytkowników Chrome’a, czyli około 30 milionów osób. Google opisuje to jako test przed wprowadzeniem funkcji w całym swoim ekosystemie w drugiej połowie 2024 r.

Google zaczęło blokować zewnętrzne pliki cookie w przeglądarce Chrome
4 stycznia 2024 r. Google rozpoczęło wdrażanie nowej funkcji o nazwie Tracking Protection do swojej flagowej przeglądarki. Narzędzie docelowo ma usunąć wszystkie zewnętrzne pliki cookie z Google Chrome i zapewnić użytkownikom lepszą ochronę prywatności. Aktualnie rozwiązanie jest w fazie testów.
)

Świetnie! Twoja rejestracja się powiodła.

Witaj z powrotem!

Twoja rejestracja w Digitized - magazyn dla ludzi w cyfrowym świecie zakończyła się sukcesem.

Sukces! Sprawdź swoje konto e-mail w poszukiwaniu magicznego linku do logowania.

Sukces! Twoje informacje rozliczeniowe zostały zaktualizowane.

Twoje informacje rozliczeniowe nie zostały zaktualizowane.