Warsaw University of Technology Investment Factory to pierwszy fundusz venture capital założony przez polską uczelnię publiczną – Politechnikę Warszawską. Instytucja ma inwestować w spółki z sektora deep-tech i rozwijać sieć kontaktów łączącą inwestorów ze środowiskami naukowymi. Więcej na ten temat przeczytacie w sekcji Inwestycje i biznes w Polsce.
W sekcji Sztuczna inteligencja (AI) piszemy natomiast o chatbocie BardAI od Google, który nauczył się mówić po polsku, nowym raporcie Deloitte analizującym udział genAI w biznesie w najbliższych latach i nowym algorytmie Mastercard, który może zwiększyć wykrywalność oszustw finansowych nawet o 300%.
Zachęcamy też do zapoznania się z sekcją Redakcja Digitized poleca, gdzie przeczytacie o przyszłości wirtualnych influencerów i o tym, jak zmienił się Facebook przez dwie dekady swojego istnienia.
Przegląd wiadomości tygodnia
Sztuczna inteligencja (AI)
Bard AI już mówi po polsku. Google rozszerza model Gemini Pro o 40 nowych języków
„Od dziś Gemini Pro w Bardzie jest dostępny we wszystkich językach, krajach i obszarach, w których dostępny jest Bard” –
ogłosił 1 lutego 2024 r. we wpisie na blogu Google Jack Krawczyk, product lead w Bardzie. Mowa tu konkretnie o ponad dwustu trzydziestu państwach i ponad czterdziestu językach świata, w tym polskim. W praktyce oznacza to przede wszystkim szybsze i bardziej dopasowane kontekstowo wypowiedzi udzielane w językach innych niż angielski, ale także zaawansowane odpowiedzi dotyczące kodowania, lepsze podsumowania treści i bardziej zaawansowane rozumowanie chatbota. Użytkownicy i użytkowniczki otrzymają też większe możliwości weryfikacji treści wygenerowanych przez AI.
Mastercard inwestuje w AI. Wykrywalność oszustw ma wzrosnąć nawet o 300%
Algorytm Mastercard został zbudowany na zaawansowanych technologiach AI i wykorzystuje historię zakupów i transakcji, aby tworzyć coś na kształt „radaru cieplnego”. Według zapewnień firmy może on szybko przewidzieć potencjalne oszustwa,
dostarczając wyniki analizy w zaledwie 50 milisekund. Ta metoda nie tylko podnosi efektywność identyfikacji fałszerstw, ale również umożliwia wykrywanie nowych wzorców i trendów oszustw, które mogą pojawić się w przyszłości.
Generatywna AI zmieni biznes w ciągu najbliższych 3 lat. Wnioski z nowego raportu Deloitte
Według
raportu The State of Generative AI in the Enterprise opracowanego przez Deloitte 78% respondentów podkreśla potrzebę ustanowienia przepisów prawnych opracowanych specjalnie z myślą o AI. Większość osób jest jednocześnie przekonana, że generatywna sztuczna inteligencja zmieni funkcjonowanie ich firm w ciągu najbliższych 3 lat. Jedna trzecia z nich oczekuje natomiast, że transformacja ta nastąpi już w bieżącym roku.
Poprawa efektywności (56%) i redukcja kosztów (35%) to z główne oczekiwania związane z wykorzystaniem generatywnej AI w biznesie, przy czym jedynie
29% osób widzi główne korzyści w innowacjach i rozwoju.
Lekarstwo na halucynacje AI. Ten startup wie, jak naprawiać błędy sztucznej inteligencji
Startup RagaAI
stworzył, jak twierdzi jego założyciel Gaurav Agarwal, „najbardziej kompleksową platformę testową AI na świecie”. Jej celem jest zwiększenie dokładności i bezpieczeństwa działania systemów sztucznej inteligencji oraz zapobieganie niepowodzeniom biznesowym w tym obszarze. RagaAI kieruje swoją ofertę do naukowców danych i inżynierów uczenia maszynowego, umożliwiając im testowanie ich produktów AI na każdym etapie rozwoju i wdrażania. Platforma obejmuje obszary takie jak duże modele językowe przetwarzanie języka naturalnego i rozpoznawanie obrazów.
Uzyskaj pełny dostęp do magazynu
Zarejestruj się bezpłatnie, by uzyskać dostęp do całości tego artykułu.
Zarejestruj się