Przegląd tygodnia 12.12: jest porozumienie w sprawie AI Act! ChatGPT ma nową konkurencję

Unia Europejska zawarła porozumienie w sprawie AI Act, Google staje w szranki z OpenAI, a Kantar ogłasza trendy marketingowe na 2024 rok. Czym jeszcze żyliśmy w minionych dniach?

Przegląd tygodnia 12.12: jest porozumienie w sprawie AI Act! ChatGPT ma nową konkurencję

Od redakcji

Polityka tym razem nie przysłoniła dobra społeczeństwa, a trójstronne negocjacje między przedstawicielstwami Komisji Europejskiej, Parlamentu Europejskiego i państw członkowskich UE w sprawie AI Act zakończyły się sukcesem. Jak podkreśla agencja AFP, kluczowy wpływ na rozpoczęcie i zakończenie rozmów miał ChatGPT i jego upowszechnienie się.

Jest to więc właściwie ostatni dzwonek na opracowanie regulacji, ponieważ inni giganci technologiczni również nie próżnują i idą w ślady OpenAI. Najnowszym przykładem jest system Gemini od Google, który ponoć przewyższa zdolnościami GPT-4. Czy jednak na pewno? O tym piszemy m.in. w sekcji przegląd wiadomości tygodnia.

Znajdziecie tam również niepokojące badania Apple dotyczące bezpieczeństwa w chmurze, nowy raport agencji Kantar dotyczący przyszłorocznych trendów marketingowych i kolor roku 2024 według Pantone. Zapraszamy do lektury.


Przegląd wiadomości tygodnia

Sztuczna inteligencja (AI)

AI Act. Państwa UE doszły do porozumienia w kwestii regulacji sztucznej inteligencji

8 grudnia 2023 r. po trzech dniach intensywnych negocjacji państwa Unii Europejskiej osiągnęły wstępne porozumienie dotyczące treści AI Act – pierwszych na świecie kompleksowych przepisów regulujących korzystanie ze sztucznej inteligencji. Trójstronne negocjacje między przedstawicielstwami Komisji Europejskiej, Parlamentu Europejskiego i państw członkowskich trwały łącznie 37 godzin. Presja na ich zakończenie na początku grudnia 2023 r. była niezwykle wysoka ze względu na przyszłoroczne wybory do PE, które najpewniej zmodyfikują obecne składy instytucji unijnych. Brak porozumienia w tym roku oznaczałby konieczność odłożenia projektu AI Act na bliżej nieokreśloną przyszłość i zniweczenie dotychczasowych wysiłków.
Przewodnicząca Komisji Europejskej Ursula von der Leyen o AI Act
Przewodnicząca KE Ursula von der Leyen, wpis na platformie X

Gemini. Google pokazało superzaawansowane narzędzie AI. Są jednak kontrowersje

Google ogłosiło rewolucję w dziedzinie sztucznej inteligencji, prezentując światu projekt Gemini. To dzieło badawcze, jak przekonuje sama firma, stanowi największe przedsięwzięcie naukowo-inżynierskie. W badaniach porównawczych z ChatGPT w wersji GPT-4, Gemini w wersji Ultra osiągnął lepsze wyniki w kluczowych obszarach, które obejmują wiedzę ogólną, rozumienie, matematykę i kodowanie. Model ten okazał się również pierwszym modelem językowym, który przewyższył ludzkich ekspertów w wielozadaniowym rozumieniu języka. Możliwości Gemini zostały zaprezentowane na poniższym filmie promocyjnym – problem w tym, że Google rozminęło się w nim z rzeczywistością. Firma przyznaje, że na potrzeby zdynamizowania materiału dokonano pewnych uproszczeń. Np. gra w "papier, kamień, nożyce" naprawdę nie wygląda tak płynnie. Przed przygotowaniem video Gemini zostało nauczone rozpoznawania układu dłoni i kontekstu gry, a cały ten – przyznajmy uczciwie – żmudny proces, został opisany krok po kroku na blogu Google for Developers.

Sztuczna inteligencja w biznesie. Tylko 6% polskich firm gotowych na rewolucję AI

Polska potrzebuje większych postępów w dziedzinie adaptacji AI w biznesie. Według najnowszego badania Cisco AI Readiness Index jedynie 6% polskich firm jest w pełni przygotowanych do wdrożenia i wykorzystania technologii opartych na sztucznej inteligencji. Na świecie odsetek ten wynosi 14%.

Usługi chmurowe

UE inwestuje 1,2 mld euro w chmurę obliczeniową. W projekcie są trzy firmy z Polski

Komisja Europejska zatwierdziła wsparcie finansowe w wysokości 1,2 mld euro dla Wspólnego Projektu Strategicznego Interesu Europejskiego (IPCEI). Jego celem jest finansowanie badań nad rozwijaniem zaawansowanych technologii przetwarzania w chmurze i wdrażania ich w sektorze przemysłowym. W ramach inicjatywy, 19 firm zobowiązało się do współpracy nad dziewiętnastoma innowacyjnymi rozwiązaniami z dziedziny chmury obliczeniowej. W projekcie uczestniczą także trzy polskie firmy - Octawave, Atente Industries oraz CloudFerro

Apple przeprowadziło badania na temat wycieków danych w chmurze. Wyniki mogą przerażać

Firma Apple opublikowała niezależne badanie przeprowadzone przez dr Stuarta Madnicka, profesora Massachusetts Institute of Technology, które dostarczyło przekonujących dowodów na to, że naruszenia bezpieczeństwa danych stały się epidemią zagrażającą wrażliwym informacjom na temat konsumentów na całym świecie. Łączna liczba naruszeń bezpieczeństwa danych wzrosła ponad trzykrotnie w latach 2013-2022. Tylko w ciągu ostatnich dwóch lat ujawniono nawet 2,6 miliarda pojedynczych rekordów. W badaniu zwrócono także uwagę na istotność i konieczność masowego wprowadzania mocnych zabezpieczeń usług chmurowych takich jak szyfrowanie end-to-end.

Marketing

AI, wartości kulturowe i ekologia. Kantar ogłosił trendy marketingowe na 2024

W 2024 roku świat marketingu zmierza ku rewolucji, a kluczową rolę odegra w niej sztuczna inteligencja. Według badania Marketing Trends 2024 agencji Kantar 67% marketerów dostrzega ogromny potencjał AI, co zwiastuje przełom w sposobie, w jaki marki komunikują się z publicznością. W równym stopniu istotne stają się wartości kulturowe. Około 80% konsumentów preferuje marki, które angażują się w istotne kwestie społeczne. Firmy, planując strategie marketingowe, muszą więc być wrażliwe na te zmiany i dostosować przekaz do aktualnych realiów kulturowych.

Cyberbezpieczeństwo

AI do rozbierania osób na zdjęciach zyskuje na popularności

Według raportu serwisu "Bloomberg" aplikacje i strony internetowe wykorzystujące sztuczną inteligencję do cyfrowego rozbierania kobiet na zdjęciach zyskują na popularności. Firma Graphika, specjalizująca się w analizie sieci społecznościowych, donosi, że tylko we wrześniu 24 miliony osób odwiedziło strony internetowe o tym charakterze. Wiele z tych usług intensywnie korzysta z marketingu w popularnych mediach społecznościowych. Od początku roku liczba linków reklamujących tego typu aplikacje wzrosła o ponad 2400% na platformach takich jak X i Reddit.

Kolejne kłopoty Google. Firma wyświetlała reklamy rządowe na stronach dla dorosłych

Analizy przeprowadzone przez firmę Adalytics wykazały, że reklamy takich marek jak Amazon, Apple, BMW, Home Depot, Lego, Meta, Microsoft, Paramount+, Samsung i Uber były wyświetlane przez Google na stronach internetowych zawierających ostre treści pornograficzne. Na tych samych witrynach pojawiały się również reklamy instytucji publicznych, takich jak Komisja Europejska i Departament Skarbu Stanów Zjednoczonych i renomowanych mediów, w tym „The Guardian”, „The New York Times” i „The Wall Street Journal”, a nawet organizacji pozarządowych walczących z nowotworami.

Prowadzenie biznesu – oczekiwania konsumentów i pracowników

65% Polaków kupujących online korzysta z wirtualnych usług subskrypcyjnych

Jak wynika z badania Polaków Portfel Własny: trendy e-commerce 2023 już ponad 60% Polaków kupujących online korzysta z wirtualnych usług subskrypcyjnych. W większości są to osoby między 18 a 39 rokiem życia, zarabiające między 5000 a 6999 zł netto. Co ciekawe, mimo popularności subskrypcji, najwięcej respondentów zadeklarowało, że posiada jedynie jedną taką usługę (32%). Niewiele mniejszy odsetek posiada dwa takie rozwiązania (28%). Co czwarty ankietowany wskazał trzy (23%), a jedynie 5% respondentów pięć.

ESG. Konsumenci oczekują od marek zaangażowania w ekologię [RAPORT]

Opublikowany przez Francusko-Polską Izbę Gospodarczą raport CSR w praktyce – barometr Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej już po raz ósmy prezentuje sposób, w jaki przedsiębiorstwa zarządzają kwestiami związanymi z ESG (environmental, social, governance). Tegoroczna edycja ankiety została poszerzona o nowe zagadnienia. Znalazła się tam ochrona klimatu, rola dostawców i raportowanie pozafinansowe. Badanie dodatkowo wykazało, że ponad 60% dorosłych Polaków uważa, że marki powinny aktywnie uczestniczyć w walce ze zmianami klimatu, a jedna trzecia oczekuje od nich działań w tym kierunku. Najważniejszymi wyzwaniami według konsumentów są poprawa efektywności energetycznej, korzystanie z odnawialnych źródeł energii i oferowanie ekologicznych rozwiązań. 

Sport w miejscu pracy. Wyniki raportu Inicjatywy sportowe dla pracowników na poważnie

Pracownicy chcą być aktywni fizycznie, a pracodawcy mogą w tym zakresie znacząco im pomóc, wynika z najnowszego raportu Activity pt. Inicjatywy sportowe dla pracowników na poważnie. 89,7% badanych chciałaby, żeby firma zachęcała ich do aktywności fizycznej poprzez inicjatywy lub benefity sportowe. 81% badanych uważa, że uczestnictwo w firmowych inicjatywach sportowych może znacząco zwiększyć ich energię i gotowość do pracy w ciągu dnia, z kolei 74,2% uczestników firmowych inicjatyw sportowych zwiększyło swoją aktywność fizyczną dzięki udziałowi w tych programach.

Ciekawostki

Pantone Color Institute wskazał kolor 2024 roku. To "Peach Fuzz"

Kolorem 2024 roku według Pantone Color Institute jest PANTONE 13-1023 Peach Fuzz, czyli „delikatny brzoskwiniowy odcień, którego wszechogarniający duch wzbogaca umysł, ciało i duszę”. Wskazanym przez Pantone Color Instiute powodem takiej decyzji jest fakt, że w czasach zawirowań i świecie, który kładzie nacisk na produktywność, istnieje duża potrzeba opieki, empatii, współczucia, a także wspierania wewnętrznego ja i znajdowania chwil wytchnienia.

Startupowy prezentownik. PFR Ventures wybiera najciekawsze prezenty od polskich startupów

Zespół PFR Ventures przygotował z okazji tegorocznych mikołajek zestawienie produktów i usług polskich startupów B2C, które mogą sprawdzić się jako świąteczne prezenty. W Startupowym Prezentowniku znajduje się łącznie ponad pięćdziesiąt pozycji, wśród których dominują przede wszystkim kosmetyki i suplementy diety, książki, meble i wyposażenie wnętrz czy zabawki dla zwierząt. Startupy mają też możliwość dopisania swoich produktów lub usług do listy, jeśli uznają, że mogłyby się sprawdzić jako świąteczne upominki.

Redakcja Digitized poleca

Spotify Wrapped 2023: kryzys, masowe zwolnienia i zmiany w rozliczeniach artystów

W poniedziałek 4 grudnia władze Spotify poinformowały opinię publiczną o trzeciej w tym roku rundzie masowych zwolnień. Po styczniowych i czerwcowych redukcjach, które objęły łącznie osiemset osób, pod koniec 2023 r. zatrudnienie w firmie straci 17% pozostałej kadry. To nawet 1,5 tys. pracowników i pracownic. Dyrektor generalny spółki Daniel Ek wyjaśnił w komunikacie prasowym, że decyzja ta została podjęta ze względu na konieczność optymalizacji kosztów i dostosowania się do nowego, trudniejszego otoczenia ekonomicznego.

– Model działania firmy od samego początku nastawiony był na przyrost użytkowników i subskrybentów. Ten rok nie różni się więc szczególnie od poprzednich w tym zakresie – zauważa w rozmowie z Digitized Krzysztof Ulicki, Vice President Consulting Services w CGI Polska.

Dlaczego więc, mimo pozornego braku zmian, firma zwolniła ponad 2 tys. osób? I jak to się stało, że mimo stabilnego wzrostu liczby użytkowników i potężnego strumienia dochodów, według sprawozdań finansowych cała spółka zanotowała straty na poziomie 462 mln dolarów tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2023 r.?

Przeczytajcie o tym tutaj.


AI Act. Państwa UE doszły do porozumienia w kwestii regulacji sztucznej inteligencji

8 grudnia 2023 r. po trzech dniach intensywnych negocjacji państwa Unii Europejskiej osiągnęły wstępne porozumienie dotyczące treści AI Act – pierwszych na świecie kompleksowych przepisów regulujących korzystanie ze sztucznej inteligencji. Prześledziliśmy dla was zapisy AI Act i sam proces negocjacji dotyczących ustawy.


TSMC. Dlaczego tajwański producent chipów to najważniejsza firma świata

Co łączy smartfony i tablety Apple, procesory Intela i karty graficzne NVIDII? Żaden z tych produktów nie byłby tym, czym jest, gdyby nie TSMC – tajwański gigant produkujący najbardziej zaawansowane na świecie układy scalone i mikroczipy.

Geniusz TSMC polegał na tym, że firma ta bardzo szybko zrozumiała, że przyszłość branży półprzewodników będzie wyglądała tak, że na rynku pojawi się wiele firm projektujących układy scalone i zaledwie kilku producentów. Dlatego tajwański gigant od początku postawił na badania i rozwój oraz jak najbardziej efektywną technologię produkcji, oferując zawsze możliwie najnowszy dostępny proces technologiczny wytwarzania półprzewodników. Chodzi o oznaczenie określające poziom precyzji – wyrażane najpierw w mikronach, a potem w nanometrach, czyli milionowych częściach milimetra.

Więcej o TSMC przeczytacie w tekście Piotra Zalewskiego.


Na czym zarabia Pantone? Analiza Wall Street Journal

W sekcji ciekawostki pojawiła się informacja o nowym kolorze roku według Pantone, co zainspirowało nas do przemyśleń na temat całego modelu biznesowego firmy. Na czym dokładnie zarabia ta spółka i jak zmienia kolory w pieniądze? O tym dowiecie się więcej z poniższego filmu przygotowanego przez Wall Street Journal.

)

Świetnie! Twoja rejestracja się powiodła.

Witaj z powrotem!

Twoja rejestracja w Digitized - magazyn dla ludzi w cyfrowym świecie zakończyła się sukcesem.

Sukces! Sprawdź swoje konto e-mail w poszukiwaniu magicznego linku do logowania.

Sukces! Twoje informacje rozliczeniowe zostały zaktualizowane.

Twoje informacje rozliczeniowe nie zostały zaktualizowane.